Wel of niet veel followers op Twitter?

Wat is de toegevoegde waarde van het creëeren van een grote groep volgers op Twitter? Ik lees hierover veel blogs over en het lijkt erop dat alsof guru’s, marketeers, ondernemers, bloggers er niet over eens kunnen worden. Ikzelf vindt het ook een moeilijk onderwerp. Laat ik de voors en tegens eens uiteenzetten, misschien dat inzicht verschaft…

Maar eerst even terug naar de basis. In eerdere blogposts heb ik veel tips en tricks gepubliceerd over hoe je meer gezien wordt op Twitter, hoe je meer volgers kunt krijgen en hoe je strategisch en tactisch met Twitter kunt omgaan om je boodschap over te brengen en verder in de social web world kunt krijgen. Ook belangrijk wie je zelf volgt; relevante personen voor je vakgebied of voor je interesses. Je wil namelijk op die manier gaan werken naar een status van een autoriteit op bepaalde (vak)gebieden, personal branding en de waarde van je social (marketing) persoonlijkheid vergroten.

Maar welke rol speelt de hoeveelheid volgers hierin. Als een groot aantal volgers betekent dat je waardevol bent, dan kan iedereen heel makkelijk een I Follow Back actie ondernemen om zo in hele grote volgers groep te vergaren. Maar wat is de waarde van die volgers vraag ik me dan af en wie bepaalt dan dat je een autoriteit bent op een bepaald vakgebied en hoe? Vragen waar ik het antwoord niet op kan geven. Wat ik wel weet is dat ik op moment van publiceren van deze blogpost op plaats 30 van de CRM.twittergids.nl en op plaats 75 van de breda.twittergids.nl. Ik twitter beroepshalve over CRM en omdat ik in de omgeving Breda woon, zal ik ook heus wel eens het iets over mijn stad roepen. Ik heb van beide een volgerslist gemaakt, zodat mensen die kunnen volgen als ze op de hoogte willen blijven van dit onderwerp and that’s it.

Wat zegt die notering in deze Twittergids top 100 lijsten? Ben ik, door de in de eerste alinea genoemde strategie, een autoriteit op deze onderwerpen (geworden) en zo ja, kan ik mijn autoriteit makkelijk vergroten door followers te “kopen”? Ik voel daar helemaal niks voor. Ik wil dat mensen mij en mijn (re)tweets volgen om mijn inhoudelijke kennis / waarde. Maar komt mijn boodschap wel over als ik 100.000 volgers heb. Heeft het zin veel volgers te hebben? Ik denk van wel, maar er zijn ook mensen die zeggen van niet. Die zeggen dat volgersstatistieken weinig waard zouden moeten zijn en dat het daadwerkelijk om waardevolle inhoud en netto bereik zou moeten gaan.

De belangrijkste redenen die zij hiervoor noemen:

1. Followers ‘luisteren’ slecht of helemaal niet
Ga er niet vanuit dat al je volgers al je tweets lezen. Heel veel mensen volgen heel veel mensen en hoe meer mensen je volgt, hoe meer tweets je voorbij ziet komen en hoe meer tweets je voorbij ziet komen, des te minder ze worden gelezen, omdat men daar simpelweg niet de tijd voor vrij kan maken. Komt bij dat niet iedereen 24/7 online is en alles van je mee kan krijgen.

2. Sommige followers zijn ‘meer waarde’ dan anderen
Wie zijn de personen die jou retweeten; zijn het captains of industry of zijn het je vrienden uit je voetbalteam omdat ze je wel een endje in de goede richting willen helpen met je bereik? Het aantal volgers zegt namelijk niets over hoe invloedrijk ze zijn. Eén invloedrijke follower (op jouw vakgebied) kan veel meer waard zijn om te bereiken, dan honderden privé twitteraars om het zo maar even te zeggen.

3. Het meten van een follower count leidt tot verkeerde incentives
Als je jouw Twitter marketing afstemt en beoordeelt op aantal volgers, is dat het enige wat je zult krijgen. Bedrijven en merken die nieuwe volgers belonen, trekken een verkeerd publiek aan. Het is een beetje alsof je weggevertjes op een beurs hebt en rijen met mensen die graaien, omdat ze hebbedingetjes leuk vinden en niet omdat ze geïnteresseerd zijn jou(w producten en diensten). Het is niet verkeerd door acties meer volgers te genereren, zolang je dat maar bij de juiste doelgroep doet.

Ik kan me hier goed in vinden, máár… anderen zeggen op hun beurt dan weer: “Massa is Kassa”. Twitter, Hyves, Facebook, LinkedIn zijn betrekkelijk nieuwe platformen voor bedrijven om hun publiek te bereiken. En zoals het altijd gaat met nieuwe mogelijkheden nemen ze snel in waarde en grootte toe. Groei is onvermijdelijk en onontkeerbaar, dus als je ermee van start gaat waarom zou je je limiteren in het aantal volgers wat je kunt bereiken. Als het aantal volgers in die zin een mate van succes betekent, waarom zou je dan niet proberen een zo een groot mogelijk aantal volgers proberen te realiseren? Daarbij als je een goed product, een sterk merk of de juiste boodschap hebt, dan bereik je altijd de juiste mensen omdat ze jou ook wel weten te vinden. In dit laatste zit zeker ook wat in of je nu persoonlijk of zakelijk twittert.

Zou in deze discussie de spreekwoordelijke gulden middenweg het antwoord zijn? Wie het weet mag het zeggen…

Comments (1)

[...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door socialmediascan, Zlata, Ad Meeuwsen , Natella, Mark van den Berg en anderen. Mark van den Berg heeft gezegd: @Antoine_Dufour Bedankt! Waarom in de toekomst en niet nu al? Hoe zie jij dat? – http://bit.ly/cthn4r #socialmedia [...]

Reageer op dit artikel

Jouw reactie