Twitter: een must voor ieder bedrijf?

Veel bedrijven worstelen met de vraag wat ze nu met Twitter aan moeten. Wel of niet actief en zo ja in welke mate en hoe? Twitter kan niet genegeerd worden, maar is het een must voor je organisatie of kun je makkelijk zonder. Aanwezigheid schept vertrouwen bij je klanten, want je bent zichtbaar voor hen. Maar is dat het enige? In deze post nog meer voordelen van het toepassen van Twitter in je beleid.

1. Het is het platform waar je klanten ook zijn
Social media zijn de snelst groeiende communicatie media in de geschiedenis. In het eerste half jaar van 2010 opende 50 miljoen mensen een account op Twitter. Sterker nog iedere dag sluiten 300.000 consumenten zich aan bij Twitter en 41% van hen zoeken via Twitter contact met bedrijven en merken. Daarnaast noemen ze bedrijven en merken in hun tweets en delen ze ervaringen met hun volgers. De drempel is ook heel laag voor een consument om aan een bedrijfs- of merkaccount een vraag te stellen en te gaan volgen.

2. Het is relatief goedkoop en zeer effectief
Een radiocampagne, een landelijke advertenties, tv-commercials, allemaal mogelijkheden om een grote groep consumenten te bereiken, maar ze kosten veel geld om het doel te bereiken. Twitter is een medium waarmee je vrij snel, zonder al te veel inspanningen en tegen een investering van nul euro een groot publiek kunt bereiken. Maar wat nog interessanter is, je boodschap bereikt mensen die ervoor hebben gekozen jouw berichten te willen zien en ontvangen en dat is bij bijvoorbeeld een radiocampagne wel anders.

3. Het is de snelste en effectiefste manier om je klanten te informeren en te binden
Het is onwaarschijnlijk dat je al je klanten een paar keer per week te bellen of ze te mailen om iets met hen te delen. Dat zou vreemd over komen en bovendien is het inefficiënt. Maar toch kan het erg waardevol zijn om loyaliteit te creëren, de tevredenheid te verhogen en de awareness van je propositie te vergroten. Twitter biedt je de mogelijkheid om dit te doen, zonder dat het irritant wordt gevonden of als overdadig wordt ervaren.

4. Het voorziet in Customer Service mogelijkheden
Voor iedere klant die je nog benadert met een issue of probleem, zijn er inmiddels tientallen die zich tot sociale netwerken wenden. Of je het nu leuk vindt of niet, of je het nu weet of niet, of je het nu erkent of niet en of je er nu op antwoordt of niet – mensen vormen een mening over je producten en diensten en delen die online. Waarom zou je dan niet reageren en antwoorden? Waarom probeer je niet om de klantreis positief af te sluiten door een klacht via Twitter op te pakken en op te lossen?

5. Het biedt mogelijkheden om nieuwe zakelijke contacten op te doen
Niet alleen (potentiële) klanten zijn actief op Twitter, maar ook andere bedrijven zijn er actief. Bedrijven die mogelijkheden bieden om nieuwe samenwerkingen aan te gaan, waar je allebei beter van wordt. Nieuwe ideeën en initiatieven kunnen ontstaan en je kunt van elkaar leren. Het is ook makkelijker om via Twitter te ‘connecten’ met mensen en bedrijven ergens anders in de wereld en opent deuren die anders misschien gesloten zouden blijven.

6. Het is een platform om SEO toe te passen en verkeer te genereren
Door je aanwezigheid op Twitter creëer voor jezelf een manier om gevonden te worden via de zoekmachines. Maar ook het feit dat andere mensen het over je bedrijf of merk hebben, zorgt ervoor dat je meer of beter gevonden wordt. Door slimme zoekwoorden te koppelen aan je tweets en links op te nemen met waardevolle informatie voor je volgers zorg je automatisch voor search engine optimalization en betere vindbaarheid van je website; daar waar je conversies plaatsvinden.

7. Het feit dat je concurrentie aanwezig is op Twitter
Denk aan al het voorgaande en stel je eens voor dat je concurrenten wel een Twitteraccount hebben en jijzelf (nog) niet. Ik denk dat ik je heb overtuigd, toch?

Comments (1)

[...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Ad Meeuwsen , Mark van den Berg. Mark van den Berg heeft gezegd: Nieuwe blogpost Social Mark-eting – Twitter: een must voor ieder bedrijf? http://bit.ly/evNzBp [...]

Reageer op dit artikel

Jouw reactie