Twitter #5handigetips

In marketing Nederland is Twitter nu onderhand wel aardig ingeburgerd. Actief twitterende marketeers snappen de toegevoegde waarde van het medium voor marketing. Zij zien en erkennen de verschillen tussen type twitteraars en weten goed in te schatten hoe alles op waarde te schatten. Al is het maar met een onderbuikgevoel. Is deze post dan eigenlijk wel nodig? Nederland telt ongeveer 420.000 Twitteraars (maart 2011, onderzoek Twirius), maar het aantal twitteraars is nog steeds groeiende; ook onder ondernemers en marketeers. Voor hen die nog niet zo ingeburgerd zijn, dus deze post met #5handigetips.

1. Aantallen zijn belangrijk… min of meer
Om als ondernemer of marketeer als invloedrijk te worden bestempeld op Twitter heb je een kritische massa aan followers nodig. Het aantal ligt niet precies vast, maar ga uit van enkele honderden; zo lang het maar voornamelijk kwalitatieve volgers zijn. Openlijk vragen om meer followers en volgers kopen of ruilen zijn hierbij natuurlijk not done, maar je kunt wel degelijk een strategie hebben om meer followers te krijgen. Afhankelijk van het onderwerp waar je informatie over deelt met mensen ga je op zoek naar mensen om zelf te volgen die over dat zelfde onderwerp twitteren en als autoriteit op dit gebied worden gezien. Hun informatie kun je verder verspreiden en je kunt hen over dat onderwerp ook weer interessante informatie bieden.

2. Content is koning 
Door de komst van sociale media zoals Twitter kun je voor het eerst in de geschiedenis zoals  kun je een zekere mate van invloed krijgen die volledig gebaseerd is op de inhoud die je zelf creëert en persoonlijk deelt. Je hoeft niet noodzakelijk een topsporter, politicus, artiest, model of acteur te zijn om een krachtige community te bouwen die je in je carriere kan verder helpen. Zolang je waardevolle content blijft bedenken en verspreiden, kun je blijven groeien op Twitter en nieuwe kansen creëren  voor jezelf en/of je werk(gever).

3. Verkoop niets (direct)
In een wereld waarin we helemaal geprogrammeerd zijn om te acteren op dat wat marketeers en de media ons brengen en de reclameboodschappen ons continu bereiken en ons aanzetten tot uiteindelijke koop van merken, producten en diensten, bieden social media juist (net zoals face to face gesprekken) een platform om hier even aan te ontsnappen. Je bouwt je relaties uit via social media, je gaat het gesprek aan, je luistert naar wat mensen te zeggen hebben, je reageert hierop als je kunt of als dat nodig is en je draagt oplossingen aan. Door je als bedrijf, ondernemer of marketeer zo op te stellen win je aan respect en vertrouwen en werk je aan klantenbinding waarmee je indirect je toekomstige omzet veilig stelt. Op termijn kun je dan eens speciale aanbiedingen doen aan je volgers als dank voor hun trouw aan jouw merk, product, dienst en/of bedrijf. Ook doortwitter en hashtag acties behoren dan tot de mogelijkheden.

4. Netwerken in het kwadraat
Is Twitter voor iedereen of voor elk type bedrijf, product of merk geschikt? Als je goed bent in netwerken, het onderhouden van contacten en sociaal en commercieel begaan bent in real life, dan is het antwoord ja. Twitter gaat verder dan offline netwerken, want je kunt gemakkelijk contact leggen met gelijkgestemden all over the globe en hierdoor wellicht nog succesvoller worden; ook in het buitenland. Twitter is andersom ook de manier om te werken aan je offline netwerk skills en helpt je in die zin ook offline succesvoller te zijn.

5. Show up, don’t show off 
In het verlengde van punt 4 ben je net zoals in real life op Twitter ook verantwoordelijk voor je acties, dus ook hier geldt; doe wat je zegt, doe moeite om een relatie op te bouwen en investeer tijd in je klanten- annex volgerskring. Passiviteit werkt niet op Twitter. Andersom ga mensen ook niet lopen stalken; dat je offline ook niet. Daar zou je zelf ook helemaal gek van worden. Twitter is een medium dat je in staat stelt makkelijk contacten te leggen met interessante mensen en je de ruimte biedt om te excelleren op jouw eigen vakgebied. Als je het twitteren onder knie krijgt en je volgens normale gedragsnormen opereert, dan kun je heel veel plezier hebben en kansen creëren.

Heb je opmerkingen, vragen of aanvulling, stuur me dan een tweet: @majvandenberg. Ik reageer altijd!

Reageer op dit artikel

Jouw reactie