Slechte Twitter gewoonten

Al dan niet voorgeschreven waarden, normen, etiquetten en spelregels bepalen in het algemeen ons gedrag en hoe we met elkaar omgaan. Helaas houdt niet iedereen zich netjes aan dat wat sociaal geaccepteerd of wettelijke verplicht. Denk maar eens aan de situatite dat iemand in het verkeer met te lage snelheid, zonder knipperlicht te gebruiken van rijbaan verwisselt en jij vol in de ankers moet: Irritant! Ook in het gebruik van Twitter geldt dat sommige gewoonten irritant zijn. Welke dat zijn: …

1. Het gebruik van Auto Direct Messages
Misschien dienen auto DMs een doel, maar in het algemeen vind ik het een slecht idee. Meestal krijg je van die gestandaardiseerde berichtjes “Hello friend, thanks for following me”. Daar heb ik niet zoveel aan. Het is beleefd; dat zeker, maar in mijn ogen kun je beter 1 keer per dag een tweet plaatsen die voor iedereen leesbaar is waarin je nieuwe volgers bedankt. Dat leidt nog tot mogelijke nieuwe volgers voor jouw volgers. Wat natuurlijk wel waarde heeft zijn niet geautomatiseerde direct messages die gepersonaliseerd en echt op jou gericht zijn.

2. Huis-tuin-en-keuken Tweets
Uiteraard is Twitter bedoeld om te minibloggen en je volgers te laten weten what is happening, maar je kunt ook te ver doorslaan hierin. Laat ik een voorbeeld geven. Als iemand tweet: Wow, ik heb nog nooit zo lekker Marokkaans gegeten, dan weet je nog niks. Waar heb je dat gegeten dan? Heb je zelf tajine gemaakt of bij een vriend of vriendin meegegeten? Of ben je naar een restaurant geweest? Persoonlijk zou ik er dan voor kiezen om de volgende tweet te plaatsen: Ik heb net heerlijk Marokkaanse gegeten bij Sultan in Breda: tweetpic / tweetphoto. Dan kan ik me als volger inbeelden waar je bent geweest en kan ik daar de volgende keer ook voor kiezen als ik in Breda ben. Oh ja het is ook niet interessant om te weten dat je naar de wc gaat, erop zit en wat je daar doet…

3. #FF Follow Friday’d door niet volgers
Nog een leuke. Het inmiddels bekende fenomeen follow friday. Ik vind het heel tof als volgers mij daarvoor nomineren, omdat ik dan blijkbaar toch interessante tweets plaats en zij het nodig/leuk/terecht vinden die onder een bredere doelgroep onder de aandacht te brengen. Zo doe ik dat zelf ook. Ik weet wat iemand te vertellen heeft en welke info die met mij en zijn/haar andere volgers deelt. Het komt ook voor dat niet-volgers schaamteloos account #FF gebruiken om voor henzelf zo veel mogelijk aandacht te trekken. Niet doen mensen; dat wordt niet gewaardeerd.

4. Random @ replies
Ik zelf heb het nog niet meegemaakt, maar het schijnt voor te komen dat er mensen zijn die gewoon te pas en te onpas replyen met een aanbieding of een link die totaal geen betrekking heeft op jouw tweet. Ik heb het dan over niet-volgers, die op bepaalde zoekwoorden auto replies instellen. Als je ooit een social marketing campagne overweegt is dit niet de manier. Social media zijn bij uitstek geschikt om de conversatie met iemand aan te gaan. Doe daar geen afbreuk aan door het als massa communicatie medium in te zetten.

5. Lange webadressen (URL’s) en lange tweets
Dit moet een open deur zijn: Gebruik een URL shortner om ellerlange URL’s in je tweets te voorkomen. Hiermee voorkom je irritatie: je tweet blijft overzichtelijk en zo hou je bovendien meer ruimte over voor je boodschap. Voor iedereen die er nog geen gebruikt: www.bit.ly en maak een account aan. Een kind kan de spreekwoordelijke was doen. Tot slot wil ik nog even een tip meegeven als je echt iets interessants meldt, zorg dan dat ik de mogelijkheid heb om te retweeten. Dat gaat niet bij een tweet van 130 – 140 karakters. Dan moet ik het eerst weer bewerken en dat kost tijd. Hou standaard ruimte over retweets met eventuele toevoegingen. Hierover meer in mijn blogpost: Meer Retweets genereren

Reageer op dit artikel

Jouw reactie