Hoe zet je Twitter lists in voor personal branding?

Is het je ooit opgevallen dat rechst bovenin op je Twitter pagina naast je ‘Followers’ een woordje ‘listed’ staat? Weet je wat het is en hoe je die kan inzetten? Als het antwoord ja is, dan hoef je deze blogpost niet te lezen. Zo niet, dan raad ik aan om dat wel even te doen, want ik heb namelijk handige tips verzameld die je helpen met het inzetten van lists in je persoonlijke of bedrijfspromotie.

Toegegeven, het heeft mij ook even geduurd voordat ik het principe van de Twitter lists begreep, voordat ik het nut er van inzag. Maar laten we bij het begin beginnen; wat is een list? Het is niets anders dan een methode die je kunt toepassen om je volgers of de mensen die je zelf volgt in groep te categoriseren, zodat je per groep of list kunt zien wat de laatste (relevante) (re)tweets op een bepaald onderwerp zijn geweest. Het mooie van een list is dat andere mensen die list ook kunnen volgen. Als je een beetje in de gaten hebt hoe het werkt, dan kun je de lists promotioneel in gaan zetten.

Basis regels van Twitter lists
1. Lists kunnen zowel private als public zijn;
2. Twitteraars kunnen 2o lists aanmaken;
3. Iedere list kan maximaal 500 list items bevatten;
4. List namen kunnen beginnen met cijfers en letters;
5. Je hoeft niet perse iemand te volgen om hem of haar toe te voegen.

Een list aanmaken
Best simpele regels c.q. uitgangspunten toch? Nu je dit weet, kun je zelf een list aanmaken door op je profielpagina op het knopje lists te klikken. Je geeft een naam en omschrijving en de list is klaar. Afhankelijk van je onderwerp of titel voeg je nu simpel volgers en mensen / organisaties die jij volgt toe en die relevant zijn voor dat onderwerp of die titel. 

Hieronder de beloofde handige tips die je kunt toepassen bij het creëren van je lists. Heb je zelf nog meer tips, laat het me weten, dan voeg ik ze toe aan de lijst: 

Wat voor lists maak je aan?
Om in de gaten te houden wat je concurrenten doen in de markt kun je bijvoorbeeld een list maken van al je concurrenten. Zo kun je niet alleen zien wat zij op Twitter doen, maar je kunt ook van ze leren en er beter van worden. Andere voorbeelden zijn lijsten van: collega’s, vrienden, familie, interessegebieden, celebrities, klanten, evenementen en ga zo maar door.

List optimalisatie
SEO is overal, dus ook de namen van je lists kun je voor die doeleinden inzetten. Geef je ze SEO vriendelijke namen, dan bestaat de kans dat ze op de eerste plaatsen van de zoekresultaten zichtbaar worden. Denk er dus goed over na welke list naam je gaat inzetten. Hou er ook rekening mee dat als je de naam in de loop van de tijd verandert, de URL verandert en je de volgers van je list kwijt bent.

Hou het relevant
In het verlengde van de vorige tip ligt de tip om het relevant te houden. Behalve het vermijden van rare list namen, betekent dit ook je dicht bij jezelf moet blijven. Mensen zijn je om een bepaalde reden gaan volgen. Bijvoorbeeld omdat je relevante zaken over het produceren van housemuziek en ontwikkelingen in de scene deelt via Twitter. Je volgers of de volgers van je list zouden raar op staan te kijken als je ineens een list zou aanmaken met daarin allerlei tweets en accounts met betrekking tot Ierse folkmuziek of je bestaande house music list zou uitbreiden met Irish folk. Hou het relevant dus, dan behoud je credibilaty.

Delen via je website of blog
Twitter (en WordPress) widgets maken het mogelijk om je laatste tweets te tonen via je website(s) en blog(s), maar ook om je list te promotem. Onderin de webpagina van Twitter staan de Goodies, waar je voor websites (en voor facebook) in een aantal simpele stappen je list(s) zichtbaar kunt maken en kunt promoten, zodat je website bezoekers of blog volgers jouw list(s) kunnen gaan volgen.

Schaamteloze promotie
Er is geen reden om je nieuw aangemaakte lists met je volgers te delen. Dat verwachten ze min of meer ook van je, anders zouden ze je niet volgen. Plan enkele tweets in om je lists te delen en te kijken wat de reacties zijn. Dat kan heel makkelijk door je in je tweet het volgende format te gebruiken: @<gebruikersnaam>/<list naam>

Get listed en krijg meer exposure
De inhoud van de informatie die je deelt met anderen is een maatstaaf of je in lists voorkomt. Als je veel inhoudelijk over social media bericht, dan is de kans groot dat je als geloofwaardige authoriteit in lists voorkomt. Datzelfde geldt natuurlijk voor de mensen die jij toevoegt aan jouw lists. Een manier om jezelf een beetje op weg te helpen is door je aan te melden bij Listorious. Deze site houdt bij welke lists er worden aangemaakt en welke erg populair zijn. De site biedt ook inspiratie voor het aanmaken van je eigen lists.

Waar ik benieuwd naar ben of jullie bovenstaande tips kunnen toepassen. Wat jullie van lists vinden en volgen jullie specifieke lists die ook zou moeten volgen? Ik hoor het graag van jullie.

Reageer op dit artikel

Jouw reactie