Handige tips voor (beginnende) twitteraars

Je hebt een Twitter account, je hebt de 5 stappen doorlopen die ik eerder plaatste op dit blog, dus je bent up and running. Maar dan? Hoe ga je nu daadwerkelijk meedoen en onderdeel worden van het medium. Hoe wordt je zichtbaar; hoe ga je opvallen; hoe ga je waarde toevoegen aan jezelf als merk en aan het bedrijf, product of merk dat je vertegenwoordigd? In dit artikel handige tips om dit te bewerkstelligen…

Tip 1: Converseer en discussieer
Ben actief in conversaties en discussies, zodat je kunt laten zien dat je op bepaalde onderwerpen verstand van zaken hebt, waardoor mensen jou graag willen volgen.

Tip 2: Vraag en ontdek
Stel vragen en zoek antwoorden. Je zult merken dat mensen erg behulpzaam zijn als je een vraag stelt omdat je graag iets te weten wilt komen. Als je antwoord krijgt, bedank ook netjes voor dit antwoord.

Tip 3: Ben behulpzaam
Andersom ben je uiteraard zelf ook erg behulpzaam als je het antwoord op een gestelde vraag weet of als je informatie weet te vinden die iemand kan verder helpen.

Tip 4: Laat merken als je het ergens niet mee eens bent
Als je het ergens niet mee eens bent of als je met informatie kunt aantonen dat een stelling of uitspraak niet klopt, kun je dat gerust laten weten. Maar met respect en op een correcte manier. 

Tip 5: Roep niet om het roepen
Als je niets constructiefs (meer) hebt bij te dragen in een conversatie, dan kun je beter niets (meer) toevoegen aan het gesprek. Dat zou alleen maar afbreuk doen aan je reputatie en bovendien voegt het voor niemand iets toe.

Tip 6: Deel zaken
Iedereen wil graag iets leren of kennis opdoen, dus deel interessante informatie en links met je volgers. Of het nu op professioneel gebied is of met je passie of hobby te maken heeft; het wordt gewaardeerd.
 
Tip 7: Ben jezelf
Wat in het dagelijks leven geldt, geldt ook in je social media of Twitter bestaan; ben jezelf. Als je jezelf anders voordoet dan hoe of wie je bent, dan prikken mensen daar ook op de sociale platformen snel genoeg doorheen en zullen ze in het ergste geval niets meer met je te maken willen hebben.

Als marketeer kun je bovenstaande tips direct in praktijk brengen. Je hebt passie en affiniteit met de producten en/of diensten van je werkgever. Bovendien heb je ervaring en kennis van zaken, die je via Twitter kunt delen met klanten, leveranciers, collega’s, zakelijke partners en andere marketeers in de branche. Zo bouw je niet alleen aan je persoonlijke ‘brand’ en netwerk, maar ook aan dat van je bedrijf, product of merk. Heb je zelf ook nog handige tips hiervoor, laat ze me weten of deel ze via Twitter.

Reageer op dit artikel

Jouw reactie