Een Twitter Marketing Strategie opstellen

Veel marketeers hebben een Twitter account om ‘maar eens te zien of we er iets mee kunnen’. Het probleem is dat iedereen zich realiseert dat Twitter hot is, er om die reden iets mee wil, maar vaak niet goed weet hoe precies. Twitter inzetten om jezelf en je bedrijf, product of merk te profileren vergt iets meer dan volgen en retweeten alleen. In dit artikel een vijftal tips die mogelijk kunnen helpen bij het opstellen van je Twitter Marketing Strategie.

1. Definieer je markt en je doelgroep of publiek
Dit moet je als marketeer niet vreemd in de oren klinken. Ook bij de inzet van traditionele marketing tools bepaal je je markt en je doelgroep. Dat is voor het gebruik van Twitter niet anders. Je kent je product, dienst of merk, maar waar je naar op zoek moet op Twitter zijn belangrijke beïnvloeders zijn. Wie zegt er veel positieve dingen en wie is juist heel negatief. Om die mensen te vinden, kun je zoekopdrachten plaatsen via www.tweepsearch.com om de bio’s van twitteraars te doorzoeken of via www.twazzup.com of www.hashtags.org om onderwerp gerelateerde tweets te zoeken van twitteraars.

2. Bepaal je doelen en meetpunten om ze te evalueren
De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen als je een twitter marketing strategie op gaat stellen: Wat wil ik ermee bereiken; wat is mijn doel? Direct daarna zul je jezelf afvragen: Hoe ga ik bepalen of ik dat doel heb bereikt? Twitter is o.a. erop gericht informatie te verspreiden en ervoor te zorgen dat anderen die informatie verder doorsturen via hun sociale netwerk. Een handje vol zeer invloedrijke volgers kunnen ervoor zorgen dat jouw boodschap als een viral door het Twitterkanaal gaat en zelfs een trending topic (1 van de 10 meest gebruikte termen over Twitter wereldwijd) wordt. Zorg er dus voor dat je doelstellingen afstelt op de juiste mensen met wie een relatie bent aangegaan en niet op de hoeveelheid mensen met wie je een relatie bent aangegaan.

3. Twitter als onderdeel van je marketing mix
Twitter is erg nuttig om met klanten, prospects, medewerkers, leveranciers, investeerders en stakeholders te ‘connecten’en communiceren. Door Twitter effectief in te zetten als onderdeel van je marketing mix stel je jezelf in staat om een netwerk te creëren tussen alle genoemde partijen en hen met elkaar te laten inter-connecten om zo alle onderdelen van je business bij elkaar te laten komen. Als je hier ook journalisten, bloggers en social media authoriteiten op aan weet te sluiten, creëer je een zeer krachtige community die ervoor zorgt dat je boodschap wijd verspreid wordt en ook nog eens als betrouwbaar overkomt. Bijkomend voordeel is dat zoekmachines zoals Google dagelijks alle tweets doorzoeken op veel gebruikte keywoorden en zo je SEO ranking omhoog stuwt.

4. Van strategie naar tactiek
Als je de strategie hebt bepaald, wordt het tijd om je operationele Twitter activiteiten te optimaliseren. Hierover heb ik al eerder handige blogposts geplaats waar ik je graag naartoe verwijs:
a) Een community bouwen rondom je Twitter account
b) Slechte Twitter gewoonten
c) Meer Retweets genereren
d) Handige tips voor (beginnende) twitteraars
e) In 5 stappen een betere Twitteraar

5. Monitor en meet je succes
Het lastigste van je Twitter Marketing Strategie is het meten van je resultaten en de progressie die je hierin maakt. Zoals met iedere marketing actie, moet je effort steken in de follow up en zelf onder vinden wat wel voor je werkt en wat niet. Met Twitter is dat niet anders. Veel marketeers meten hun succes in termen van het aantrekken van nieuwe volgers en het hebben van een hele grote volgers groep. Uiteraard interessant, maar er zijn meer zaken die je kunt meten:
• Lists; aan hoeveel lists ben je toegevoegd? (te zien rechts naast je volgers)
• Retweets en retweets van retweets; wordt je vaak ge-retweet (en door wie)?
• Website/blog verkeer als resultaat van links vanaf Twitter (Google Analytics)

Dit gelezen hebbende; heb jij een Twitter Marketing Strategie of doe je maar wat?

Reageer op dit artikel

Jouw reactie