Een community bouwen rondom je Twitter account

De sterkte van je eigen community bepaalt uiteindelijk wat je wel of niet bereikt met het platform Twitter. Afhankelijk waar je Twitter voor wilt inzetten, bouw  je jouw community op zodat je jouw doelen kunt bereiken met Twitter. In deze blogpost heb ik direct toepasbare tips verzameld die je handen en voeten geven om je eigen sterke Twitter community op te bouwen?

1) Creëer een user-friendly ID / account
Je Twitter ID is onderdeel van je ‘personal brand’. Dus kies voor je naam als ID. Er is niets zo sterk als je eigen naam als persoonlijk merk. Als die al bezet is, kun je ervoor kiezen om uw voorletter(s) en achternaam te nemen of een accountnaam die betrekking heeft op je vak(gebied), interesseveld of specialiteit. Als je Twitter inzet namens je bedrijf (werkgever), kies dan voor de bedrijfs- of organisatienaam. Hou er overigens wel rekening mee dat je maar 140 karakters kunt plaatsen en dat als mensen jou reply-en of retweet-en je accountnaam een deel van de 140 karakters ‘verbruikt’. Hoe langer je naam, hoe minder ruimte er dan overblijft voor het bericht.

2) Zoek naar de juiste mensen om te volgen
Ik heb het in eerdere blogposts al aangehaald dat je gewoon op zoek gaat naar voor jouw doeleinden interessante personen. Het is in de Twitter cultuur volkomen normaal om naar mensen op zoek te gaan die je niet kent, maar die jou wel, door ze te volgen, aan informatie kunnen helpen die voor jou relevant is. Er zijn een aantal tools die je hierbij kunnen helpen:
a) http://twittergids.nl
b) http://www.tweetdeck.com
c) http://www.tweepsearch.com  
d) http://search.twitter.com
e) http://www.twellow.com
f) http://twitdir.com/search_lite.php

3) Leer het jargon, zodat je daadwerkelijk mee kunt doen
Als je wordt belemmerd in het actief deelnemen aan Twitter doordat je niet begrijpt wat wordt bedoeld met bepaalde termen, afkortingen etc. wordt het lastig een community op te bouwen. Je moet jezelf dus verdiepen in het Twitter lingo, anders doe je voor de kat z’n uh… viool mee. Een paar essentiële zaken om te weten zijn:
a) Tweet = een bericht op Twitter;
b) DM = Direct Message. Bericht gericht aan één persoon (afgeschermd van anderen)
c) @ = Antwoord. Samen met de Twitter ID van degene die u wilt beantwoorden of noemen in jetweet;
d) RT = Retweet. Het doorplaatsen van een tweet van iemand anders;
e) # = Hashtag. Teken direct voor een woord om een communicatie kanaal rondom dat woord te creëren, bv. #FF (Follow Friday);
f) Tw + toevoeging van een ander woord = een vernieuwing van een oud woord door het te “vertwitteren”: bv. Tweeps en Twexit 

4) Weet wie wat tweet, retweet en @ replied
Aan het begin zal het allemaal wel meevallen, maar zodra je een groot groep mensen gaat volgen en je krijgt een grote groep volgers, dan vliegen de tweets je om de spreekwoordelijke oren. Om een beetje overzicht te houden kun je dan aan de slag gaan met een desktop client. Ik werk zelf met het gratis Tweetdeck (www.tweetdeck.com). Hiermee kan ik per Twitter account per kolom inzichtelijk maken wie van de mensen die ik volg wat tweet en retweet. Daarnaast kan ik mijn ontvangen direct messages in één oogopslag zien en zie ik de tweets waarin ik wordt beantwoord en genoemd. Ook kan ik daar zoekkolommen aanmaken voor de termen waarvoor ik interesse heb. Het mooie aan tweetdeck is dat je meerdere accounts inzichtelijk kunt maken en niet alleen van Twitter, ook bijvoorbeeld van LinkedIn en Facebook.

5) Voeg je Twitter ID toe aan al je communicatie
Om jezelf te promoten kun je in iedere vorm van (digitale) communicatie je Twitter ID als een soort van handtekening achter laten. Denk eens aan je digitale handtekening van je e-mail op je werk, in je MSN account, als je reageert op een blogpost of een Youtube filmpje. Koppel je Twitter account aan je andere andere social media accounts (Facebook, Hyves en LinkedIn).

6) Zeg iets
Een account hebben is 1 ding, iets te melden hebben is een tweede. Mensen volgen je als je iets interessants te melden hebt, niet als je continue onzin uitkraamt of bijvoorbeeld anderen beledigt. Als je bijvoorbeeld veel weet over adwords campagnes of project management en je die informatie en je bronnen deelt, dan zullen vele online marketeers of project managers je daarom willen volgen. Ben je (beginnend) muzikant of producer, dan kun je Twitter gebruiken om muziekliefhebbers op de hoogte houden van je ontwikkelingen en zelfs demo’s en songs ter beschikking stellen. Als je iets post, overweeg je dit dan ook om in het Engels te doen? Het zou kunnen dat belangrijke informatie die je deelt toch al in het Engels is en je ook buitenlandse volgers hebt. Als je dan alleen in het Nederlands tweets plaatst wordt je Tworld beperkt tot Nederland, Vlaanderen, Suriname en de Nederlandse Antillen. In welke taal je ook iets zeg, het kan natuurlijk geen kwaad om af en toe je website, weblog, nieuwsbrief of promotionele acties te promoten.

7) Lees de BIO van je volgers
Als je weet wie je volgt, kun je jouw boodschap daarop aanpassen en maak je het jezelf makkelijker om met hem of haar een gesprek aan te gaan via Twitter en de juiste informatie met hem of haar te delen.

8 ) Promoot anderen en deel kennis
Als iemand die je volgt interessante informatie voor jouw volgers post, dan kun je 2 dingen doen. Je kunt zelf deze informatie aan je volgers doorgeven of je kunt dat doen door de persoon die de informatie met jou deelde in je eigen netwerk introduceren en hem of haar retweet-en. Zo kweek je goodwill en zul je zelf ook worden gepromoot in andere communities / netwerken. Daarnaast kun je nieuwe volgers bedanken voor het volgen en ze noemen in de bedank tweet (zoals al eerder geblogd: niet meer dan 1 keer per dag!). Als je zelf wordt ge-retweet, kun je de persoon die dat doet noemen en bedanken in je eigen community. Anderen zullen dat ook weer bij jou doen.

9) Leer de etiquette
Wanneer gebruik je een DM in plaats van een @ reply:
a) Als je persoonlijke informatie stuurt (zoals een telefoonnummer of e-mailadres);
b) Als je een persoonlijk gesprek gaat voeren dat over en weer langer dan 3 tweets duurt;
c) Als je meerdere vragen aan dezelfde persoon stelt / wil stellen;
d) Als je een fout(je) hebt geconstateerd in iemands tweet, website of blogpost;
e) Als je na iedere nieuwe volger een persoonlijk berichtje (geen auto DM!) wil sturen;
f) Als je iemand een zakelijk of oneerbaar (niet aan te raden) voorstel doet;
g) Als je niet in het openbaar kritiek wilt leveren;
h) Als je iemands persoonlijke aandacht wil.

10) Ga op zoek naar de grote meneren / mevrouwen van Twitter
Sommige (bekende) mensen zijn erg bedreven met Twitter en delen ook nog eens hele interessante en relevante informatie met volgers. Het kan geen kwaad hen te volgen voor die informatie, maar ook om te leren van hun Twitter gedrag.

Heb je zelf nog handige toevoegingen, deel ze dan alsjeblieft met mij en mijn volgers. Bedankt!

Reageer op dit artikel

Jouw reactie