Think different; Denk anders

Geïnspireerd door de Think different commercial van Apple is De Wereld Draait Door deze week een campagne gestart om samen met bekende Nederlanders te komen tot een vergelijkbare Nederlandse variant van de Think different commercial en in deze post wil ik daarom graag een lans breken voor iemand van wie ik verwacht dat hij er niet in komt, maar er m.i. zeker in moet: Duncan Stutterheim.

Laat ik even voorop stellen dat ik er geen persoonlijk belang bij heb om Duncan Stutterheim te promoten en hem niet persoonlijk ken. Voordat ik mijn betoog start eerst nog even snel de achtergrond van deze actie van DWDD. Matthijs van Nieuwkerk en zijn redactie stellen het volgende: “Afgelopen vrijdag lieten wij de indrukwekkende commercial zien die ooit de ‘Think Different’ campagne van het bedrijf van Steve Jobs begeleidee. Wij willen er een Nederlandse variant van proberen te maken, uiteraard los staand van het merk. We streven ernaar om vrijdag met precies dezelfde tekst en muziek een clip te presenteren vol: unieke, dwarse, eigenzinnige, geniale Nederlanders, die ons land hebben veranderd en gemaakt tot wat het is.”  Om het beeld nog even compleet te maken hieronder “Think Different”:

Duncan Stutterheim in de Denk Anders commercial
Goed nu we weten wat de achtergrond is, nu dan eindelijk mijn argumenten waarom Duncan Stutterheim in de DWDD Denk Anders commercial moet komen. Allereerst is er bewegend beeld van hem en daarmee wordt voldaan aan 1 van de 2 voorwaarden. De andere voorwaarde is dat de mensen die in de commercial komen iets hebben bedacht, uitgevoerd en/of betekend waarmee ze anders dachten en deden en hierdoor Nederland op de kaart hebben gezet. Ze moeten uniek, dwars, eigenzinnig of geniaal zijn. Ook aan die voorwaarde voldoet Duncan Stutterheim met gemak. Hij is er namelijk verantwoordelijk voor dat housemuziek – elektronische dansmuziek – wereldwijd geaccepteerd is en dat Tiësto, Armin van Buren’s en Afro Jack zo succesvol zijn als ze nu zijn. Verklaar u nader hoor ik je denken. Toegegeven de house is niet in Nederland ontstaan, maar al wel snel naar ons landje komen overwaaien eind jaren tachtig.

Begin jaren negentig ontstond er al snel een splitsing tussen mellow en hardere house en daar is Duncan Stutterheim op ingesprongen door in 1992 samen met zijn vrienden Irfan en Theo (ID&T ) in de Jaarbeurs het eerste grote housefeest ooit, The Final Exam (inderdaad een eindexamenfeest en de voorloper van Thunderdome) te organiseren. Daarna ging het snel. Mede door dit feest en later Thunderdome groeide in de jaren negentig hardcore of gabberhouse uit van underground naar mainstream en wereldwijd werden houseparty’s georganiseerd voor tienduizenden mensen per keer. De DJ’s werden superhelden en draaiden en produceerden er op los. In het kielzog werden andere housevarianten meegezogen en Duncan Stutterheim’s ID&T werd een miljoenenbedrijf dat niet alleen hardcore parties organiseerden, maar dat tot op de dag van vandaag ook evenementen als Trance Energy, Mysteryland (meerdere housevarianten ontmoeten elkaar in één festival) en natuurlijk Sensation (ieder jaar dansen honderdduizenden in wit geklede partygangers in 13 verschillende landen op housemuziek) organiseert.

De ontwikkeling en de groei van de populariteit van de houseparties in Nederland en later eigenlijk overal in de wereld hebben ervoor gezorgd dat vele organisaties, radiostations, labels, dj’s, producer, sites, blogs en noem maar op, een platform hebben gekregen om te excelleren, zich te onderscheiden, te entertainen en zichzelf te uiten. Daarom, vind ik, moet Duncan Stutterheim in de DWDD Denk Anders commercial. Hij had samen met een paar vrienden het idee en het lef om het grootste eindexamenfeest ooit te organiseren en zag vervolgens de kans om iets neer te zetten wat nog nooit iemand had neergezet en creëerde daarmee een miljoenenindustrie waar nog  steeds vele Nederlanders zich onderscheiden en toonaangevend zijn. Hoe je het ook wendt of keert Duncan Stutterheim en ID&T hebben voor een groot deel het internationale dance event landschap bepaald.

Reageer op dit artikel

Jouw reactie