Succesvolle social media campagnes

De opkomst van social media heeft ook de aandacht van marketeers getrokken. Daar waar consumenten zijn, zijn zij om hun boodschappen te verkondigen en campagnes te voeren om de consument te verleiden tot actie en hun merk of bedrijf te branden. Wanneer zijn marketeers nu succesvol als zij social media inzetten als onderdeel van de marketing mix? Al zoekend over het web, kwam ik tot 4 zaken die op veel blogs en door veel experts genoemd werden…

1. Authenciteit
Het klinkt een beetje als een opendeur intrappen, maar voor iedere marketing campagne geldt dat hoe authentieker de campagne, hoe succesvoller die zal zijn. Het onderscheidende vermogen wordt met name via social media snel opgepikt en bemerkt. Een veel geroemd voorbeeld is de Old Spice social media campagne: “The Man Your Man Could Smell Like” via Youtube doordat het bereik van de initiële campagne werd vergroot met de Youtube virals.  Acteur Isaiah Mustafa die in zijn gespierde, ontblote bovenlichaam ook al te zien was in de orginele commercials werd ingezet om social media berichten van fans, bloggers en celebrities uit te spreken in de Youtube video’s die Old Spice als viral maakte voor haar volgers. Eén van de video’s bevatte een huwelijksaanzoek dat ook nog eens werd beantwoord met ‘ja’.

2. Als het fout gaat, gaat het goed fout
Bedenk goed dat als je social media in je marketing campagne in gaat zetten de gevolgen verstrekkend kunnen zijn. Er is geen transparanter medium als het sociale media netwerk en berichten worden sneller verspreid dan het licht. Heb je iets niet goed doordacht of ben je hier niet op berekend om de actie op te kunnen volgen, dan heb je een probleem. Dus voordat je campagne start, zorg ervoor dat je bent ingericht op de juiste monitoring en opvolging. Denk ook goed na wat de feitelijke campagne echt inhoudt. Je moet snel kunnen reageren als de boodschap verkeerd wordt opgepikt en juist to negatieve publiciteit leidt. Dus achter iedere campagne moet een back-up plan zitten voor de eventuele damagecontrol en minstens zo belangrijk voor het uitbaten van een ongekende succesratio.

3. Share waardige content
Merken hadden ook voor de tijd van social media al fans en ambassadeurs. Zij kunnen zich identificeren met de merkwaarde en de uitstraling van dat merk. Consistentie in je boodschap via social media is dus van groot belang, omdat fans en ambassadeurs zich ook via deze media willen herkennen in je merk. Een belangrijk component die in social media campagnes wordt toegevoegd aan die herkenbare boodchap is het feit dat je interessante content moet bieden. Fans en ambassadeurs kunnen zich zo niet alleen identificeren met dat wat je meldt, maar ze kunnen zich ook echt als ambassadeur kunnen gedragen door de content van je bericht verder te verspreiden. Zo bereik je niet alleen je huidige klanten, maar ook vele nieuwe potentiële klanten, fans en ambassadeurs.

4. Give aways
Als je instaat bent het bovenstaande uit te voeren en je weet in je social media campagne ook nog eens een relevante gratis give away kunt koppelen / incorpereren dan gaat het storm lopen natuurlijk. Let wel; het weggeven om de aandacht is niet genoeg. Daar prikken mensen doorheen en na de actie blijf je zitten zonder resultaat en hoge kosten voor de gimmicks die je hebt moeten weggeven. Een goed voorbeeld is de Foursquare actie van Kaatje Jans Niels Vermolen uit Prinsenbeek. Deze delicatessezaak met special vleeswaren, kazen, tapas en tapanades biedt mensen die inchecken een gratis kopje koffie met bonbon aan. Omdat ik in Prinsenbeek was en ergens wilde inchecken deed ik het daar omdat zij het dichtsbijzijnde incheckpunt waren. Waarop ik van @NielsVermolen via Twitter een berichtje kreeg dat ik de volgende keer wel echt in de zaak moest inchecken. Strakke actie vond ik.

Heb je aanvullingen op deze blogpost, laat het me weten in een reactie op de post of via mijn social media kanalen.

Reageer op dit artikel

Jouw reactie