Sociale media, Twitter en Public Relations

Afgelopen week realiseerde ik me ineens weer hoe social media de journalistieke wereld op zijn kop heeft gezet. Ik las ergens een artikel met voorbeelden waarbij Twitter de officiële nieuwsbron was. Bijvoorbeeld bij de crash van Turkish airlines en het Twittergedrag van politici tijdens de verkiezingen. Tegelijkertijd bedacht ik me dat het vak PR (Public Relations) door social media ook ineens veel meer mogelijkheden biedt en veranderd is. Tijd om hier eens dieper op in te gaan. Hoe kun je Twitter inzetten voor PR?

Twitter en PR
De vraag achter hoe kun je Twitter inzetten voor PR is natuurlijk; hoe bereik relevante journalisten/bloggers/mediapartners, zodat zij mijn nieuws of persbericht retweeten en gebruiken in andere media? Dit betekent op zoek gaan naar journalisten, pr- en mediabureaus en bloggers en hen volgens in eerdere blogs genoemde manieren aan je binden. Maar het gaat verder dan dat.

Weet wat ze melden, (her)ken hun content en schrijfstijl en neem deel
Om een goede relatie op te bouwen met journalisten en bloggers, is volgen alleen niet genoeg. Je moet weten wat voor tweets, blogposts en online artikelen ze plaatsen en wat de onderwerpen zijn waar ze zich mee bezig houden en stem daar je eigen tweets op af. Sluit je aan bij de community rondom hun blog of de geplaatste reacties onder hun artikel, lees hun artikelen en discussieer over de inhoud met andere mensen binnen de community. Draag zelf ook onderwerpen van discussies en zeker zo belangrijk, relevante content aan. Op die manier ga je opvallen bij de journalist/blogger, kom je op zijn of haar radar en kun je een ‘relatie’ opbouwen met hem of haar.

Laat merken dat je ze respecteert en waardeert
Behalve een actieve deelname aan het blog of het (online) artikel in de krant/het magazine van de journalist/blogger helpt het ook dat je zo nu en dan een retweet plaatst of een @mention doet. Laat zien dat het je niet alleen om hun diensten gaat, maar ook om hen als persoon. Ben sociaal en deel info met hen waar ze iets aan hebben. Journalisten, bloggers, mediabedrijven zijn altijd op zoek naar nieuwe contacten en bronnen van informatie. Dus als je een keer geheel belangeloos iets kun aandragen, moet je dat zeker doen.

Heb geduld
Net zoals met het werken aan een 100% compleet profiel bij LinkedIn of het helemaal uitnutten van alle mogelijkheden van Twitter geldt voor het opbouwen van een relatie met relevante journalisten/bloggers/mediapartners dat je de tijd moet nemen. Het kan even duren voordat je op het radar van Twitterende journalisten staat of komt en in het begin zal hij of zij echt niet (altijd) reageren op jouw tweets of voordat ze je gaan volgen. Als ze je eenmaal volgen, hou er dan rekening mee dat je niet de enige bent die interessante informatie voor hen heeft. Hou er ook rekening mee dat je hen niet om iedere poep of scheet aanspreekt om iets van je te plaatsen of iets te doen met informatie die belangrijk is. Af een toe een topbericht via de DM moet voldoende zijn om van tijd tot tijd wat extra media aandacht te krijgen via Twitter, hun blogs, kranten, magazines en/of andere media.

Ben je het hier totaal niet mee eens of heb je nog aanvullingen? Reageer op dit artikel of neem contact met me op via de bekende kanalen. Alvast bedankt!

Reageer op dit artikel

Jouw reactie