Social Media, Personal Branding en Corporate Branding

29 maart 2011 bezocht ik namens mijn werkgever PerfectView de Microsoft LRG Partnerdag. LRG staat voor Local and Regional Government en PerfectView ontwikkelt en levert oplossingen voor overheden op basis van Microsoft Dynamics CRM, vandaar. Eén van de sprekers tijdens de bijeenkomst was Joris Coppes (@jorisc17) en die vertelde op een frisse, energieke manier over de mogelijkheden van social media en online presence voor corporate en personal branding. In deze blogpost de (voor mij) belangrijkste high lights van de presentatie.

Personal Branding: authenticiteit is de key
Joris Coppes, voor Microsoft in dienst voor het opzetten van een social media beleid en strategie en eigenaar van Coppes Personal Branding, waarmee hij zich focust op branding van topsporters (o.a. Ranomi Kromowidjojo, Mark Tuitert en Shani Davis) legde tijdens zijn presentatie uit dat het bij Personal Branding en eigenlijk ook Corporat Branding gaat om authenciteit en niets anders. Hoe echt ben je en hoe eerlijk ben je? Doe je niet anders voor dan dat je bent. Dat geldt in situaties als je in persoonlijk contact bent met andere mensen, maar ook online en met de inzet van social media. Niemand voelt zich prettig bij scheinheilen en neppers. Mensen prikken door je act heen. Je (on)echtheid en (on)eerlijkheid bepalen uiteindelijk je imago en vormen de basis voor het verhaal dat je vertelt. Je imago en je verhaal vormen je samen als “merk”. Dit geldt voor personen (bekendheden, captains of industry, maar ook gewoon voor jou als ondernemer of marketeer) en voor bedrijven, producten en merken. Een aantal belangrijke regels voor Personal Branding zijn:
> Luister naar wat anderen tegen je zeggen;
> Doe wat je zegt te gaan doen;
> Ben op tijd met wat je doet;
> Be a good news carrier;
> Werk elke dag aan je dromen.

Even kort toegelicht. Social media zijn niet alleen bedoeld om informatie en berichten te zenden, maar om te communiceren. Social media is interactie. Dus als ik deze post deel en er wordt op gereageerd zal ik die reactie niet negeren, want iemand heeft de moeite genomen de post te lezen en een reactie te geven. Eerder blogde ik al dat ik door drukte in mijn privé even niet aan socialmark-eting.nl ben toegekomen, maar dat ik er nu weer meer tijd in kan steken. Dan moet ik dat ook doen, want belofte maakt schuld en afspraak is afspraak. M.a.w. ik moet doen wat ik zeg dat ik ga doen (en dat doe ik ook, want ik vind het leuk mijn gedachten en kennis via dit blog te delen). Nog een belangrijke regel; het heeft geen zin om nu nog iets te bloggen of te delen over oud nieuws. Dus wil je op de actualiteit wilt inspringen, dan moet je dat gelijk doen (dus niet een maand wachten om informatie uit de presentatie van vanmorgen te delen). Als je communiceert doe dat dan op een positieve manier. Niemand houdt van klagers (hoewel wij er als volkje aardig bedreven in zijn, maar dit geheel terzijde). En tot slot werk elke dag aan je dromen. Dat klinkt zweverig en dat is het eigenlijk ook. Maar wat wordt bedoeld is, doe wat je leuk vindt, waar je goed in bent en streef zo je doelen na, zodat je nooit met spijt kunt terugkijken. Het leuke is als je dat met mensen gaat delen, dan ze je zullen steunen en aanmoedigen. Als dit niet bij je past en je niet zo bent, doe het dan vooral niet want daar prikken mensen doorheen. Authenciteit is namelijk key.

Corporate Branding
Ook bedrijven gaan zich meer en meer storten op social media. Enerzijds gedreven door wanhoop – we moeten er ook iets mee, want onze concurrent doet het ook – en anderzijds gedreven door het streven een sterk merk te worden (en blijven). Een belangrijke rol is weggelegd voor de medewerkers. Niet alleen de marketeers, maar iedereen binnen de organisatie kan door middel van Personal Branding bijdragen aan de Corporate Branding. Immers, mensen maken altijd het verschil. Als je vertrouwen hebt in je medewerkers en hun omgang in social media, dan kun je zelfs medemerkers van hen maken. Hoe je dat doet als bedrijf? Zorg dat je een visie hebt op het vermarkten van je bedrijf, product of merk en stel richtlijnen op voor het communiceren van je bedrijf, product of merk. Betrek de zogenaamde First Movers op het gebied van social media in je plan en zorg dat je samen met hem de branding toepast (hou daarbij ook rekening met bovengenoemde regels voor personal branding en toets je medewerkers hierop en laat hen jou hierop toetsen). De zgn. first movers zullen na verloop van tijd de interne ambassadeurs van je social / online merk worden en de rest van de organisatie motiveren mee te doen, zodat je grote slagkracht krijgt. Ook klanten – externe ambassadeurs - kun je hierbij betrekken. Zij kunnen als geen ander jouw verhaal vertellen als ze positieve ervaringen met je hebben. Heb je veel geld in je marketingbudget dan zou je er zelfs voor kunnen kiezen een beroemdheid (artiest, sporter) aan je te binden als extern ambassadeur. Toets dan wel eerst of hij of zij als merk past bij de merkwaarden die je zelf wilt uitstralen.

Comments (3)

Joris Coppes31 maart 2011 at 08:05

Ha Mark,
Leuk artikel, uitstekend verwoord! Wie weet tot snel,
Joris

Joris Coppes31 maart 2011 at 08:05

het is alleen wel jorisc17 ipv jorrisc7 :)

Mark van den Berg31 maart 2011 at 08:37

Hoi Joris, bedankt voor je reactie en de retweet en excuses voor de type-o. Die heb ik natuurlijk direct aangepast. Wie weet tot snel. Ik ben je in ieder geval gaan volgen via Twitter.

Reageer op dit artikel

Jouw reactie