Social Media en Het Nieuwe Werken

Het is de week van Het Nieuwe Werken, dus wordt Het Nieuwe Werken ineens enorm ‘gehyped’ op TV, via de radio, in de kranten, op websites, blogs, fora en via… social media. Natuurlijk social media zou ik bijna zeggen, want ik denk dat Social Media en Het Nieuwe Werken hand in hand samen gaan…

Het Nieuwe Werken
Het Nieuwe Werken is niet nieuw voor mij. Twee of drie jaar geleden woonde ik al een lezing bij van Theo Rinsema, General Manager van Microsoft Nederland die met enthousiasme vertelde over de visie van hem en van Microsoft op Het Nieuwe Werken. Zijn verhaal stak toendertijd al goed in elkaar. Het Nieuwe Werken klopt gewoon.  Het Nieuwe Werken is een andere manier van werken dan de traditionele manier van werken. Het is een manier van werken en samenwerken, die wordt ondersteund door de technologische vooruitgang. In het Nieuwe Werken gaan directie, management en medewerkers flexibeler om met arbeidstijden en werkomgeving.

De gedachte achter het Nieuwe Werken is dat door mensen de ruimte te bieden om zelf te bepalen waar en wanneer zij hun werk doen de output van die mensen hoger wordt en zij met veel meer plezier werken. Als ik naar mezelf kijk is dat ook wel zo, maar ik heb sowieso geen hekel aan werken, waar en wanneer ik dat ook doe. Als je de vrijheid (en verantwoordelijkheid) hebt om te Nieuw te Werken, kun je beslissen om niet in de file te gaan staan, maar eerst thuis je mail te behandelen. Of je kiest er voor je kinderen van school te halen, ze te vermaken, voor het avond eten te zorgen en pas als ze naar bed zijn je werk te hervatten. As long as you get the job done, right.

Voorwaarden
Zoals gezegd hebben technologische ontwikkelingen het Nieuwe Werken mogelijk gemaakt. Doordat organisaties hun systemen of in de cloud gaan gebruiken of via externe verbindingen toegankelijk maken is een internet verbinding of een connectie vaak het enige dat je nodig hebt. Microsoft en Google ontwikkkelen zowat dagelijks nieuwe oplossingen voor mens en bedrijf waardoor het ze nog makkelijker wordt gemaakt om via internet onafhankelijk van plaats en tijd te kunnen werken. Ook de ontwikkeling van mobiele telefoons en hun besturingssystemen heeft Het Nieuwe Werken versneld. Mailen en chatten met klanten en collega’s via je telefoon vanaf je vakantieadres; geen probleem, het kan (of je dat wil is een tweede natuurlijk).

Social Media
Voor mij gaat Het Nieuwe Werken echter verder dan onafhankelijk van plaats en tijd je werkzaamheden verrichten en de gewenste output genereren. Ook het het integreren van social media in je dagelijkse werkzaamheden is mijn ogen Het Nieuwe Werken. Social media zijn een bron van informatie die je kunt raadplegen. Daarnaast biedt het mogelijkheden om jezelf als betrouwbare autoriteit op je vakgebied te profileren en die autoriteit kun je weer inzetten om deuren te openen. Het is een makkelijk medium om met mensen in contact te komen en elkaar te snuffelen voor zakelijke mogelijkheden en samenwerkingen. Je kunt je organisatie, producten en diensten op een bepaalde manier profileren. Het is een medium om met je publiek, klanten in contact te komen en blijven. Er zijn al bedrijven en instellingen die hun klantenservice op social media afstemmen (KLM). Allemaal zaken die organisaties en hun medewerkers om op een nieuwe manier te werken. Je moet openstaan voor de mogelijkheden die social media bieden en je behoeden voor de gevolgen die ze kunnen hebben op je organisatie, je merknaam of je imago.

Het Nieuwe Werken is dus niet alleen plaats- en tijdonafhankelijk werken en productief zijn. Voor mij is het ook social media adopteren in je bedrijfsvoering op een dusdanige manier dat het past bij je organisatie, je medewerkers en je klanten. Het Nieuwe Werken staat ook voor transparantie en vertrouwen en datzelfde geldt voor aanwezigheid op social media. ‘s Avonds zakelijke twitteren en om 1o:00 uur ‘s ochtends een privé tweet plaatsen, daar kijkt niemand van op. Je autoriteit en het vertrouwen dat mensen in je hebben als twitteraar – in dit voorbeeld - is ook gebaseerd op het feit dat je een goede balans weet te vinden tussen zakelijk en privé. Als je hiervoor de Het Nieuwe Werken filosofie toepast, maakt het misschien alleen maar geloofwaardiger. Hoe je het ook went of keert Social Media en Het Nieuwe Werken gaan hand in hand.

Reageer op dit artikel

Jouw reactie