Social Media Cultuur

Inmiddels kunnen we wel stellen dat social media dusdanig is ingeburgerd dat iedereen de “regeltjes en etiquettes” van het social media bedrijven wel kent en toepast. Iedereen weet; het gaat niet om het aantal volgers en fans, het is onderdeel van je marketing (strategie) dus leg je het niet weg bij een stagiaire en je hebt niet meer in de hand wat en hoe er over je bedrijf gecommuniceerd wordt. Dus je enabled alle medewerkers in je organisatie interactief contact te onderhouden met die volgers, klanten waar het om gaat en je volgt alles wat je er over je gezegd wordt en reageert gepast daar waar nodig. Allemaal goed, maar vergeet ook niet dat…

… er inmiddels een social media cultuur is ontstaan die bij veel mensen diep geworteld zit in hun (online) doen en laten. Ook al heb je nog zo je best gedaan je alles van deze cultuur eigen te maken, je leert pas echt social media toe te passen en dus de cultuur eigen te maken door het dagelijks te doen, er van te leren en het continu te optimaliseren. Vergelijk het met auto leren rijden of spaans leren praten. Je wordt er pas echt goed in als je het dagelijks doet, nadat je je examens hebt behaald. Onthoud dit goed en hou de volgende aandachtspunten hierbij in je achterhoofd.

Probeer niet te profiteren van crisissituaties en rampen
Dit klinkt heel logisch, maar ondernemers en marketeers zien vaak mogelijkheden en kansen wanneer er zich een crisis voordoet of een ramp plaatsvindt. Het sociale aspect bij social media (het woord zegt het al) speelt namelijk een grote rol. Social media bieden ondernemingen de kans zich van een sociale, menselijke kans te laten zien. Het is verleidelijk om als je mondkapjes produceert voor ziekenhuis en fabrieksgebruik de stap te maken naar de consumentenmarkt door een bestelmogelijkheid toe te voegen en via Youtube, Twitter en Facebook mensen te bereiken met de boodschap dat Fukoshima en Chemiepak de lucht vervuilen en dat je daarom ook luchtkapjes voor de consument ter beschikking stelt. Leuk bedacht, maar we praten hier over enorm menselijk en ondernemingsleed dat dit als ongepast ervaren zal worden. Ondanks het feit dat je deze actie met minimale inspanningen en kosten kunt opzetten, zal het je niet veel opleveren.

Probeer meer te helpen dan te verkopen
Niets jaagt potentiële klanten harder weg dan pusherig salesgedrag via diverse social media kanalen. Het is belangrijker en beter voor je imago dan service te verlenen, waardevolle content te delen en te participeren in discussies die er toe doen. Zo wek je vertrouwen en komt de transactie uiteindelijk toch wel. Volgens mij heb ik het al eerder gepost. Op een netwerkborrel ga je ook niet met kaartjes lopen strooien en sales pitches lopen houden. Je wil contact leggen met gelijkgestemden (ondernemers, marketeers, leden) omdat je een gezamenlijke passie deelt en van elkaar wilt leren. Zo is het ook op het sociale netwerk. De business volgt altijd later. Uiteraard gaat het om ROI, maar die is niet altijd te meten in toegenomen sales. Hierover later meer in ander post die ik nog wil schrijven.

Probeer je niet af te zetten tegen concurrenten
Niets is verleidelijker dan direct te reageren op een blogpost of tweet van een concurrent. Natuurlijk zien ze het helemaal fout, communiceren ze niet de waarheid en zijn hun producten en diensten bagger, maar het is niet aan jou om te communiceren. Het doet namelijk alleen maar afbreuk aan je eigen imago. Je straalt er onzekerheid en wantrouwen mee uit en niemand voelt zich daar prettig bij. Wat je kunt doen is de punten waarop jij weet dat je beter bent dan je concurrent extra benadrukken in je communicatie naar je doelgroep, zonder dat je daarmee je concurrent aanvalt of afvalt. Focus op je eigen kracht en ga daar vanuit. Dat schept vertrouwen en doet geloven.

Probeer humor en menselijkheid toe te voegen
Ik bedoel hier niet mee dat je geforceerd grappig of gevoelig moet zijn, want daar prikt iedereen doorheen. Het gaat er meer om dat iedereen fouten maakt, ook in zijn of haar gebruik van social media. Fouten die op zullen vallen en misschien zelfs wel schade kunnen toebrengen aan je organisatie. Moet je dan geforceerd recht gaan zitten praten wat krom is? Sancties opleggen? Of toon je van je menselijke kant, erken je dat het een fout was en verzacht je de omstandigheden met humor en laat je zien dat fouten maken menselijk is en dat je ze daarom kunt vergeven? Ik denk dat je daarmee veel meer respect en vertrouwen afdwingt dan dat je je er tegen afzet en je ervan distantieert en maatregelen aankondigt.

Misschien is het bovenstaande allemaal gesneden koek voor je en heb je dus niks aan deze post. In dat geval; sorry.  Maar misschien ben je het er helemaal niet mee eens en vind je dat ik onzin uitkraam of heb je wat toe te voegen aan deze post. Als dat het geval is, laat het me dan weten in reactie op deze post of via mijn social media kanalen.

Reageer op dit artikel

Jouw reactie