Social media; 6 valkuilen voor bedrijven

Heel wat bedrijven beginnen vandaag de dag met social media, want daar moeten we iets mee. Op zich hebben die bedrijven een punt. Alleen realiseren ze zich vaak niet wat iets met social media doen, inhoudt of hebben ze er verkeerde verwachtingen van. In deze blogpost 6 valkuilen voor het toepassen van social media marketing op bedrijfsniveau.

1. De onvermijdelijk ROI vraag
Zodra marketeers beginnen met een social media beleid of plan, wordt door de cijferaars van het bedrijf over de schouders meegekeken naar het resultaat. Wat levert het moneywise op. Dat is vaak lastig om aan te tonen. Het is niet omdat het onmogelijk is om een ROI op de inzet van social media aan te tonen, maar omdat het moeilijk is om kwalitatieve zakelijke voordelen te vertalen in kwalitatieve resultaten. Daarom zeggen marketeers vaak dat het bij social media gaat om ROE – Return on Engagement (het aantal fans, volgers, kliks, retweets etc.), maar je ontkomt er ook niet aan om onder de streep te kijken naar wat het oplevert. Daarom is het advies; zorg dat marketeers samenwerken met de slimme cijferaars van het bedrijf, zodat zij samen aan kunnen tonen op welke manier euro’s worden geïnvesteerd, wat daarvoor wordt gedaan en wat er mee bereikt gaat worden.

2. Merkidentiteit beschermen
Ook de keuze om niets met social media te doen is een valkuil. Het volgende is namelijk waar: Klanten praten over je bedrijf, product en merk. Ook via social media, dus wat gebeurd er als iemand jouw merkidentiteit gebruikt voor doelen die je daar zelf niet voor hebt bedacht? Je weet en ziet het niet en je kunt zomaar een hoop schade oplopen. Door social media toe te passen in je marketing mix voorkom je zulke onaangename verassingen omdat de marketeers aan het roer van je merkidentiteit staan en de koers hiervan bepalen.

3. Waarde toevoegen voor je publiek
Als je met social media start binnen je bedrijf, realiseer je dan goed dat je waarde blijft toevoegen in de informatie die je verspreid. Doe je dit niet en communiceer je om het communiceren en gezien te worden, dan prikken mensen daar doorheen en levert je dat geen loyale klanten, volgers, fans op. Alleen zenden is sowieso not done. Luister, participeer en reageer. Dan voeg je pas echt waarde toe voor je klanten.

4. De invloed van wet- en regelgeving
In bepaalde branches zijn strikte wet- en regelgeving van toepassing in het omgaan met klanten. Denk aan het bank- en verzekeringswezen, maar ook in de zorg en overheid. In zo’n situatie moet je jezelf goed realiseren dat corporate risico’s en naleving van de regelgeving moet worden ingebed in je marketingplan(ning). Als je niet voorbereid bent over hoe te reageren op social marketingacties en -resultaten, kun je beter nog geen actie ondernemen.

5. Stel richtlijnen en procedures op
Social media richtlijnen zijn een goede start om een social media (marketing)plan te beginnen. Echter, zorg ervoor dat medewerkers de richtlijnen kennen en respecteren voordat ze handelen. Uiteraard moeten de social media richtlijnen aansluiten bij de bedrijfscultuur en bij de algemene berdrijfsreglementen.

6. Authenciteit en transparantie
Vandaag de dag zijn consumenten op zoek zijn naar meer transparantie en bepalen zij met wie zij zaken doen gebaseerd op het feit of bedrijven handelen in hun belang of meer in eigen belang. Social media geven de mogelijkheid om authentiek te reageren op vragen en te participeren in discussies. Door dit te doen kun je ook transparant zijn en dat zal gewaardeerd worden. Doe je dat niet en blijf je gesloten dan gaat ten kosten van de loyaliteit van je klanten, volgers, fans.

Kortom; het klopt dat social media veel mogelijkheden biedt voor bedrijven, maar de tip die ik met deze post wil meegeven is; denk goed na hoe je social media wil inzetten en zorg dat je niet in bovengenoemde valkuilen loopt.

Reageer op dit artikel

Jouw reactie