ROI on Social Media

Social Media worden bestempeld als the holly grale voor ondernemers en marketeers. Niet meedoen, niet toepassen, leidt tot achterstand op concurrenten die het wel toepassen. Je moet er iets mee, je wil er iets mee, je doet er iets mee. Maar nog altijd zingt de onvermijdelijke ROI vraag rond in de achterhoofden van diezelfde ondernemers en marketeers: “Wat levert het op en hoe meten we dat?”. Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de situatie, het product/merk, de actie, het medium en ga zo maar door. In mijn zoektocht naar antwoorden, stuitte ik op een aantal interessante zaken.

Allereerst stuitte ik op een mooi promotiefilmpje van socialnomics “Social Media ROI” waarin zij zichzelf voorstellen en voorbeelden geven van succevolle social media campagnes van bedrijven en merken, uiteraard onderbouwt met cijfers. Een opvallende case die genoemd wordt is de Naked Pizza company dat Twitter inzet voor aanbiedingen en het aannemen van orders. Het bedrijf denkt er nu over om alleen nog maar haar Twitteraccount als contactgegevens te communiceren (zie ook Social Media Optimization). Een lokale speler in de markt die in dit geval twitter inzet om sales te genereren, waardoor het meetbaar succesvol is.

In mijn zoektocht naar meer informatie over ROI en social media liep ik ook tegen een blogpost aan op Clickz.com waarin simpelweg wordt gesteld dat it’s easier and more effective to track success indicators in the early phases while you’re building your base and your investment is relatively low. Zo lust ik er nog wel een paar. Ook nog wat handige tips om dit te doen voor Twitter: track followers,  monitor tweets en retweets of deze ook al zo praktisch: Measure special Twitter-oriented call-to-action response. Daarna wordt de lezer nog getrakteerd op deze tips: Monitor social media ecosystem for brand and relevant keywords en Check your social media influence. Allemaal waar en toe te passen, maar hoe regel je dit goed in en zijn er praktijkvoorbeelden van bedrijven / merken die het op deze manier alles meten en weten over hun inspanningen via social media?

Geen traditionele ROI
Wat ik ook veel tegenkom is posts waarin wordt gesteld dat je niet moet denken in termen van traditionele ROI (in termen van formules: (Opbrengst -/- Investering )/ Investering * 100), maar dat social media ook tot gevolg hebben dat je je ROI anders moet gaan berekenen. Een voorbeeld Opbrengst minus de Investering plus Customer Engagement en New Ideas delen door de investering maal honderd. Volg je hem nog? Het voorbeeld dat veel wordt genoemd is de Old Spice campagne: 2700% stijging in volgers op Twitter, 800% stijging in het likes van de Facebook fan page en 300% stijging in traffic op de website. En ook niet onbelangrijk: de verkoop van Old Spice Body Wash is verdubbeld. Maar stel dat dit laatste niet het geval zou zijn geweest. De campagne an sich heeft zo veel gedaan voor de brand awareness en het imago dat je kunt zeggen dat de Return on Investment in termen van nieuw bereik, nieuwe volgers het waard zijn geweest.

Andere opbrengsten dan euro’s of dollars of welke currency dan ook gaan dus ook een rol spelen. Hoe vergroot ik mijn platform, mijn bereik? Hoe bind ik mensen / professionals aan mijn bedrijf of merk. Vervolgens rijst de vraag: Hoe blijf ik met hen in gesprek / hoe behoud ik hen als volger/fan/vriend? Als je dit in kaart kunt brengen en aan je investering in social media (campagnes) kunt koppelen dan kun je uiteindelijk ook meten of en wanneer die nieuwe volgers, fans en vrienden klant worden en je product of dienst afnemen.

Heineken Invite
Terwijl ik bezig was met deze blogpost werd ik door een collega (@berryvanes) geattendeerd op de nieuwe Heineken Invite campagne. Wat mij betreft ter afsluiting een mooi voorbeeld van on- en offline loyalty marketing waarbij de ROI ook nog eens heel duidelijk inzichtelijk wordt gemaakt. Sit back and enjoy:

Heineken – The Invite from Max Gebhardt on Vimeo.

Reageer op dit artikel

Jouw reactie