Pinteresting Pinterest

De laatste tijd zag ik in mijn Twitter timeline steeds meer berichtgeving over Pinterest of tweets waarin iets op Pinterest werd gedeeld. Via bekende blogs als Mashable.com, SocialMedia.nl, JeffBullas.com en Contentgirls.nl heb ik me ingelezen en verdiept in dit medium. Wat is het? Wat kan het? Wat voegt het toe? Uiteraard heb ik ook zelf een accountaanvraag gedaan en ingericht (met dank aan @riannejacobs). Pinteresting Pinterest I must say…

Pinterest in het kort:
Pinterest is als een virtueel prikbord, story- of moodboard. Gebruikers delen er (online) beeldmateriaal met elkaar zoals foto’s, afbeeldingen, schetsen, cartoons.  Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat het platform vooral populair is bij mensen die geïnteresseerd zijn in mode, interieur, design en kunst. Maar feitelijk kun je er inmiddels terecht voor alles wat maar in beeld te delen is; van recepten tot hotelkamers, van atleten tot huisdieren. Pinterest.com heeft inmiddels bijna 5 miljoen gebruikers en staat in de US in de top 50 van de meest populaire websites (maandelijkse bezoekers en pageviews).

Hoe gebruik je Pinterest?
Je kunt Pinterest alleen gebruiken als je daartoe wordt uitgenodigd. Bijvoorbeeld door iemand die al een account heeft, maar je kunt jezelf ook via Pinterest.com uitnodigen. Je ontvangt dan een e-mail met de tekst: “Thanks for joining the Pinterest waiting list. We’ll be sure to send you an invite soon.” En dan is het afwachten. Doen ze toch leuk marketingtechnisch; schaarste en exclusiviteit uitstralen. Het mooie van Pinterest is dat je al je interesses visueel kunt weergeven en je feitelijk je karakter, hobby’s, profession weergeeft met de afbeeldingen en video’s die daarbij passen. Het platform voorziet in een lijst van een aantal standaard categorieën, maar je kunt ook je eigen (sub)categorieën aanmaken. Qua interactiviteit met andere gebruikers werkt Pinterest (min of meer) hetzelfde als Twitter en Facebook; je kunt vriendschappen sluiten / mensen volgen, je kunt ‘pins’ ‘liken’ en ‘repinnen’ en vrienden ‘taggen’ in beschrijving van de afbeelding die aan je prikbord toevoegt. Tot slot biedt Pinterest ook interessante mogelijkheden voor webshops. Gebruikers en webshops kunnen onder het kopje ‘Gifts’ producten delen in verschillende prijs categorieën, van $1,00 tot $500,00+. Voor iedere webshop is Pinterest daarmee een uitstekende toevoeging aan het netwerk van verkoopkanalen. Uiteraard ga je je shop dan ook, naast deelmogelijkheden naar Twitter, Google+ en Facebook,  voorzien van Pin mogelijkheden.

Ik ga me de komende tijd verder verdiepen in dit medium en het inzetten voor de personal branding van Mark(-eting). Heb je tips voor mij, dan hoor ik het graag. Je kunt me op Pinterest vinden onder: http://pinterest.com/majvandenberg/. Tot slot nog een mooie Pinterest [INFOGRAPHIC] die ik op Mashable vond en die Pinterest weergeeft in feiten en cijfers. Nog meer informatie over Pinterest vind je overigens op mijn videopagina.

Pinterest-infographic

Pinterest: Everything You Wanted to Know About 2012′s Hottest Startup


Reageer op dit artikel

Jouw reactie