Over linkbuilding, seo en social media

Deze blogpost gaat niet zozeer over het toepassen van social media, maar over de mogelijkheden van linkbuilding met social media en de weg naar authority building. Een term die ik een keer in een presentatie van Wolter Tjeenk Willink hoorde en die uiteraard ook tekst en uitleg gaf over dit onderwerp. Het zal je niet verbazen dat de rol van social media steeds belangrijker wordt, maar hoe kun je online vindbaarheid en zichtbaarheid nog meer verbeteren?

Hierop is natuurlijk geen eenduidig zwart-wit antwoord te geven, maar misschien kan ik je toch 1 of 2 eye openers bieden in deze post. In het eerste gedeelte de belangrijkste ontwikkelingen op linkbuilding gebied. In het tweede gedeelte wat concrete voorbeelden om tot authority building te komen en tot slot ga ik nog even in op belangrijke linkwaarde factoren (voor de “Aha Erlehbnis”). Heb je aanvullen of opmerkingen, dan hoor ik het graag via de bekende (sociale) kanalen, dan vul ik het hier aan.

Belangrijkste ontwikkelingen

Van kwantiteit naar kwaliteit. Het gaat steeds meer om de relevantie van de locatie van link. Waar je vroeger wegkwam met zoveel mogelijk links, waar dan ook vandaan, kun je nu een waardevollere set aan links opbouwen op plaatsen die dezelfde autoriteit hebben als je eigen merk, product, dienstverlening, onderneming. Bijvoorbeeld op de sites van business partners die vergelijkbare producten en diensten verkopen of een weblog dat onderwerpen behandeld die over jouw dienstverlening gaan.

Van online aanpak naar integrale aanpak. Dit betekent dat je het technische SEO werkzaamheden moet afstemmen op bedrijfsdisciplines zoals customer service (helpdesk) en communicatie die hun werkzaamheden steeds meer online verrichten en daarbij social media inzetten. Dit betekent ook dat ze steeds meer content toevoegen aan je site en mensen gericht naar die content leiden door het verspreiden van links.

Van links naar contextual mentioning. Zoekmachines gaan steeds beter personen, merknamen en bedrijfsnamen destilleren uit content en daarbij herkennen zij welke domeinnaam het meest relevante zoekresultaat is voor de betreffende naam en in welke context deze wordt vermeld. Dit betekent dat deze naam in relevante context de rankings van de domeinnamen die de meest relevante zoekresultaten opleveren binnen hetzelfde onderwerp positief beïnvloeden, zelfs als er geen linkverwijzing is naar die domeinnamen. 

Belang van Social Media. Ik gaf het al aan dat social media in veel bedrijfsdisciplines steeds vaker wordt toegepast. Denk aan webcare teams die tweets opvangen en beantwoorden met gerichte links naar relevante content op de site of de afdeling marketing die een actiegerichte facebookpagina opzet en hier content en links plaatst. Zoekmachines indexeren sociale netwerken steeds hoger omdat die veel relevante content en links bevatten.

Concrete invulling
Welke impact hebben die ontwikkelingen op je linkbuilding strategie en hoe kun je concrete invulling geven aan die ontwikkelingen? Het bovenstaande biedt kansen voor een actieve contentstrategie. In plaats van alleen product- of dienstgerichte content op je website kun je nu ook echt behoeftegerichte content bieden en deze verspreiden. Daarmee integreer je linkbuilding in je bedrijfsprocessen en kun je relevante (externe) blogs en je eigen sociale netwerken als middel gaan inzetten om de links met die content aan te bieden. Denk aan FAQ pagina’s voor de afdeling customer service die zij zelf (met behulp van klanten – co-creatie) opbouwen en onderhouwen, nieuws en achtergrond blogs voor de afdeling communicatie, een wekelijkse column pagina voor de directeur, achtegrondinformatie over je branche die je van partners betrekt. Dit betekent ook dat je de structuur en architectuur van je site moet heroverwegen. Waar zet je je follows en no-follows?  Welke behoeftegerichte pagina’s zijn zeer waardevol en relevant? En kun je hier nog een conversie aan verbinden, omdat je er veel bezoekers naartoe trekt? Dit vergt weloverwogen keuzes en goede beoordeling van de (nieuwe) content en waar deze wordt verspreid.

Linkwaarde factoren
Wat bepaalt nu de waarde van de link? Voor wat betreft de webpagina waarop de link naar jouw site is geplaatst zijn een aantal zaken belangrijk ten aanzien van de autoriteit van die webpagina, te weten de ranking op basis van de relevante key words en het belang van de webpagina binnen de website. Ook belangrijk is de relevantie van de pagina in termen van de behandelde thema’s en onderwerpen (woordkeuze op de pagina), de anchor tekst van de pagina en zelfs de geografische achtergrond van de webpagina (waar is de site gehost). Als je waarde wilt laten overkomen van de webpagina waar je link staat, moet je ook kijken naar het aantal uitgaande andere links en de kwaliteit en relevantie hiervan. Hoe minder en hoe minder echt relevant, hoe meer waarde naar jouw link doorvloeit. Uiteraard is ook de leeftijd van de webpagina / site van belang; hoe ouder de pagina, hoe groter de linkwaarde.  Naast de leeftijd van de site is ook de leeftijd van de domeinnaam belangrijk. Hiervoor geldt hetzelfde: hoe ouder, hoe meer waarde. Tot slot is ook de het onderwerp van de domeinnaam van de webpagina een belangrijke bron van waarde; hoe meer waarde je kunt door gelekt krijgt.

Als je dit in je achterhoofd houdt bij het (laten) plaatsen van links in je linkbuilding strategie, kun je wel overwogen keuzes maken en je eigen website naar betere rankings sturen, zodat jouw site een autoriteit is op jouw product, dienst, merk en in jouw netwerk, branche, segment. Succes!

Comments (2)

Frans22 juli 2011 at 14:29

Als je gaat linkbuilden is de pagerank van de website erg belangrijk. Zet je een link op een pagina welke geen inlinks en ook geen pagerank heeft dan krijgt jouw link een waarde van 0,001. Verschijnt jouw relevante (!) link op een pagina met een hoge pagerank dan krijgt deze ook meer waarde en zal dit helpen om voor je eigen website een hogere pagerank te krijgen. Dit kan weer van invloed zijn op de resultaten in de zoekmachines. Uiteraard is dit slechts één van de vele critieria. Wat mij opvalt is dat je moet blijven hameren op relevantie!

Mark van den Berg22 juli 2011 at 14:32

Thanks Frans voor je waardevolle bijdrage aan mijn blog! Als je een keer een eigen bijdrage wil leveren als gastblogger, let me know.

Reageer op dit artikel

Jouw reactie