‘Living in a green pig world’

Donderdag 5 april jl. woonde ik het Social Media in 1 Day event bij in ‘t Spant in Bussum. De afsluitende keynote werd verzorgd door auteur, trendspotter en futuroloog Magnus Lindkvist (@Trendymagnus). Een zeer inspirerend verhaal over trends, innoveren en veranderingen. Trends en (winstgevende) innovaties zijn namelijk lastig te voorspellen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de afgelopen anderhalf jaar het bestrijden van groene varkentjes zo populair is geworden dat de ontwikkelde game / app ‘Angry Birds’ al 700 miljoen keer is gedownload…

Inspelen op trends en leren innoveren
Dat we het het succes van Angry Birds en de groene varkentjes nooit hebben kunnen voorspellen is geen schande. Trends laten zich als ze plotseling zijn moeilijk voorspellen. Feiten en cijfers uit het verleden geven ons bijvoorbeeld voor de toekomst een goede doorkijk naar de verwachte levensduur. Dit zijn langlopende of langdurende trends die voortschrijdend zijn en ons dus ook voortschrijdend inzicht geven. Kijkend naar je bedrijfsvoering heb je met beide te maken. Ook economische en mode trends zijn zowel plotseling als voortschrijdend. Wil je hier op kunnen inspelen, je kunnen aanpassen of trends in je voordeel ombuigen, hou dan rekening met het de onderstaande 5 punten. Datzelfde geldt als je continu wilt innoveren c.q. trendsetting wilt zijn. Hoe kun je dat doen? Waar moet je aan voldoen? Volgens Magnus Lindkvist zit het antwoord opgesloten in de volgende 5 punten:

1) Long-viewing
Neem niet aan dat wat je nu hebt gecreëerd of hebt bereikt, altijd stand houdt. Wellicht voor de komende 1,5 jaar, maar hoe zit het daarna? Durf een punt op de horizon te zetten, durf buiten de box te denken, want met oogkleppen op focussen op wat er nu is en aankomt, gaat je niet verder brengen.

2) Idea-blending
Veel van hetzelfde levert niets nieuws op. In tijden van oorlog ontstaan de beste innovaties. Je zou daarom ook kunnen stellen dat je wel haast  frictie en andere inzichten nodig hebt om samen tot de beste ideeën te komen. Bouw je team dus op uit verschillende persoonlijkheden en sta open voor input vanuit de hele organisatie.

3) Experimentation
Experimenteren is een belangrijke reden waarom trends ontstaan en innovaties worden geboren. Steve Jobs begon ook ooit met experimenteren met transistors in de garage van zijn ouders. Mark Zuckerberg begon met Facebook nadat hij een succesvol online experiment uitvoerde onder de studenten op zijn campus. Experimenten leiden tot nieuwe inzichten en nieuwe toepassingsmogelijkheden die voorheen niet waren bedacht.

4) Failure-recycling
Een mislukte uitvinding hoeft niet te betekenen dat het idee niet goed is. Wellicht moet het idee anders worden uitgevoerd of in een andere vorm worden toegepast. Een bekend voorbeeld is de Nintendo arcade Radar Scope dat een flop werd. In plaats van zich terug te trekken, bedacht Nintendo een andere variant voor het arcade concept. Een loodgieter die zijn meisje van een grote gorilla moest redden terwijl die van alles naar beneden slingerde: Donkey Kong was geboren en de hoofdrolspeler Mario werd de held. The rest is history…

5) Patience
Het spreekwoord zegt niet voor niets ‘geduld is een schone zaak’. Met andere woorden; het kan even duren voordat een trend, innovatie of uitvinding aanslaat. Nespresso van Nestle is jarenlang een verliesgevende investering geweest. Door het geduld op te blijven brengen en de propositie te blijven bijstellen is Nespresso nu 1 van de cashcows van de multinational.

Wil je meer weten over Magnus Lindkvist en zijn visie op trends en innovaties? Bezoek dan even zijn website.

Reageer op dit artikel

Jouw reactie