Inspiratie voor Social Marketeers

Social media worden door bedrijven steeds vaker (h)erkend als platformen waarop zij een nieuwe relaties aangaan met consumenten / afnemers en hen informeren over de laatste ontwikkelingen binnen hun organisatie. Marketeers creëren interactieve campagnes en virals die via de sociale netwerken worden gedeeld en verspreid met als doel dat de consument / afnemers zelf zorgen voor de olievlek rondom je bedrijf, product of merk. Kleine inspanning; groot effect. In deze blogpost 5 bruikbare tips om dit te bewerkstelligen.

Tip 1: Sluit je aan bij Groepen, Meet-Ups en Netwerken
Social Media is online, maar je moet je ook onder de mensen begeven, dus stap vanachter je computer vandaan en ontmoet professionals op het gebied waarin je zelf werkzaam bent. Sluit je aan bij groepen van andere in social media geïnteresseerde marketeers. Vaak ontstaan deze groepen online, maar verplaatsen ze zich na verloop van tijd naar een reallife omgeving, bijvoorbeeld in een horeca gelegenheid waar in een ontspannen sfeer genetwerkt wordt.  Als je naar zo’n bijeenkomst gaat zorg dan wel dat je ook echt interacteert en proactief bent, zodat je ook daadwerkelijk kunt leren van andere (meer ervaren) marketeers. Een leuk voorbeeld en initiatief van een netwerk bijeenkomst is de Contentgirlsborrel Twitter Meetup (mannen zijn ook welkom) voor ondernemers, marketeers en personen die actief zijn op Twitter.

Tip 2: Bouw aan relaties, kom niet aan met pitches
Jezelf aansluiten bij groepen helpt je met het bouwen aan je netwerk, maar daar stopt het niet. Als je mensen ontmoet (realtime of online) die interessante verhalen en ervaringen voor je hebben, leer ze dan kennen en bouw aan een echte relatie. Elevator pitches, marketing bladiebla en gevatte samenvattingen; laat ze thuis. Ben jezelf en praat over mee over onderwerpen. Deel de kennis en ervaring die je zelf hebt. Je kunt makkelijk met elkaar in contact blijven via telefoon, mail en uiteraard social media. Het kan geen kwaad om te investeren in een goed gesprek; ook al is het onder ‘werktijd’ en draagt het niet direct bij aan je bedrijfsresultaat. Leer van elkaar, deel met elkaar en kom zo tot mooie ideeën voor jezelf, voor je bedrijf, product of merk of voor elkaar.

Tip 3: Blijf op de hoogte van ontwikkelingen, trends en nieuws
Omdat social media betrekkelijk nieuw is in de marketingmix, wordt op dit moment veel over geschreven en gepraat in de media. Er zijn honderden, zoniet duizenden bronnen (Social Mark-eting niet uitgesloten) die dagelijks berichten over de laatste ontwikkelingen en trends.Mogelijkheden te over om op de hoogte te blijven. Investeer daar ook in; neem de tijd om je te verdiepen in de materie om zo de kansen voor jezelf en je bedrijf, product of merk te vergroten op de sociale platformen.

Tip 4: Zorg voor een balans tussen privé en zakelijk gebruik van sociale media
Aanwezigheid op sociale media is een must voor marketeers die het willen inzetten voor hun bedrijf, product of merk. Vergeet hierbij niet dat je zowel een privéleven hebt als een zakelijke carrière. Je kunt er voor kiezen om dit binnen de sociale netwerken waar je op actief bent te scheiden. Je kunt er ook voor kiezen om open kaart te spelen over je privéleven en inzicht te geven in je zakelijk bestaan. Ik denk hoe hard je ook probeert om beide van elkaar te scheiden, dat het praktisch onmogelijk wordt. Online aanwezigheid, betekent online zichtbaarheid. Naar mijn mening is het ook niet erg dat mensen zien dat je ook privé actief bent op social media, zolang je dat naar normale fatsoenwaarden en -normen doet, zul je jezelf en je bedrijf, product of merk geen schade toebrengen. Sterker nog het zal eerder de likeable factor vergroten. Zolang je het authentiek en oprecht doet kun je het zelfs in je voordeel gebruiken. Ook voor de campagnes die je voert voor je bedrijf, product of merk.

Tot slot wil ik nog even benadrukken dat het inzetten van social media in je marketingbeleid niet alleen draait om het zenden van informatie en het uitbreiden van je netwerk. Daar hebben bovenstaande tips namelijk betrekking op. Minstens zo belangrijk, zoniet belangrijker zijn de conversatie mogelijkheden die social media bieden. Je kunt het gesprek aangaan en leren van je klanten of afnemers en die waardevolle informatie is bruikbaar. Zo verbeter je de relatie met je klanten / afnemers / volgers / fans en creëer je kansen om je bedrijfsvoering, producten en dienstverlening te verbeteren. Ik kom hier in een later stadium op terug als ik ook blogposts ga plaatsen over Social CRM.

Wil je deze tips delen met collega marketeers gebruik dan onderstaande tweet button of stuur de link door:

Reageer op dit artikel

Jouw reactie