Effectief inzetten van Social Media

Dat Social Media niet zomaar een hype is en dat je het kunt inzetten in je (online) markertingmix moet nu toch wel duidelijk zijn, lijkt mij. Om er nog beter mee om te gaan in zakelijk (én privé) gebruik, wil ik je graag inzichtelijk maken waaron Social Media zo effectief zijn gebleken.

Social Media voorzien in menselijke behoeften
Interactie en contact hebben met andere mensen is iets heel menselijks, een behoefte die mensen dagelijks nastreven. Dit zou wel eens de belangrijkste reden kunnen zijn waarom social media zo populair zijn geworden de laatste 10 jaar. Ze bieden zeer laagdrempelige mogelijkheden om zeer snel contact te leggen en onderhouden met vrienden, kennissen, partners en wie dan ook. Dit biedt voor bedrijven en merken de mogelijkheid om vriend te worden van mensen die zich willen associëren met het bedrijf of merk.
Die vriendschap kan worden beloond met incentives, waardoor volgers/vrienden zich weer meer gewaardeerd voelen. Onderzoek van Hitwise (2009) in de States wees uit dat 4,3% van Facebook gebruikers en 2,3% van Twitter gebruikers na het bezoeken en ‘connecten’ met een social media pagina/site van online retailorganisaties ook regelmatig de webshops van de betreffende retailers gingen bezoeken.

Social Media zijn kosten effectief
Social Media zijn niet gratis (wel in gebruik, maar niet in tijd, opmaak en onderhoud), maar zijn aanzienlijk goedkoper dan traditioneel adverteren, die bovendien niet geschikt zijn voor directe feedback van persoonlijke ervaringen. Internet heeft het makkelijker gemaakt om meer over een bedrijf, product of merk te weten te komen en actief je mening te delen hierover. Mensen zijn dus over het algemeen beter geinformeerd als zij overgaan tot aankoop. De kosten van online adverteren en online aanwezigheid zijn relatief laag en bovendien zijn de resultaten goed meetbaar. Koppel dat aan de aanwezigheid van je bedrijf, product of merk (ook goed voor je vindbaarheid) en je kunt vrij snel inzichtelijk maken wie over jou praten, fan worden en jouw informatie verder deelt. Daarbij kun je via social media met hen in gesprek gaan.

Social Media zorgen voor loyaliteit
Verschillende onderzoeken (nationaal en internationaal) wijzen uit dat social media een belangrijke rol in de betaalde én organische zoekresultaten van de zoekmachines. Click Through Rates (CTR) gaan met 50% omhoog als consumenten vooraf al in aanraking geweest met social media profielen van bedrijven en/of merken. Bovendien is aangetoond dat consumenten 2,4 keer zo veel op organische zoekresultaten klikken als ze de social media campagnes hebben gezien. Social media dragen dus bij aan de herkenning van en loyaliteit aan een bedrijf, product of merk. Dit laatste is voor veel bedrijven een belangrijke reden om ieder geval een start te maken met het toepassen van social media in hun campagne.

Social Media zijn live
Het mooie aan social media is, is dat je real life en direct kunt antwoorden, deelnemen aan discussies en kunt anticiperen op klachten over je bedrijf, product of merk. Richt je daar een bedrijfsproces op in, dan maak je grote stappen in het verbeteren van je customer service. Daar tegenover staat dat je positieve feedback weer kunt inzetten voor verdere verspreiding en promotie.
 
Kortom Social Media kunnen worden ingezet om je online aanwezigheid te versterken en loyaliteit van klanten, volgers, fans, vrienden te vergroten. Het biedt kansen voor betere customer services en innovatieve communicatie en marketing. Tegelijkertijd moet je jezelf realiseren dat Social Media voor heel veel mensen al gemeengoed zijn. Twitter is de 145 miljoen gebruikers voorbij, LinkedIn heeft inmiddels meer dan 75 miljoen profielen en Facebook heeft wereldwijd inmiddels meer dan 500 miljoen profielen. Veel bedrijven zijn al actief (sommige actiever en succeslvoller dan anderen). Hoe ga jij Social Media inzetten in je marketing?

Reageer op dit artikel

Jouw reactie