De toekomst van Social Media

Onlangs las ik een blogpost op Mashable. Daarin werd uiteen gezet wat de komende 5 jaar mogelijk gaat brengen op het gebied van social media. De post bevatte een aantal interessante opmerkingen en constateringen die ik – geheel in lijn met de social gedachten – via mijn eigen blog wil delen…

Duidelijk is dat de afgelopen vijf jaar social media zich hebben ontwikkeld van een handje vol losse communities op het web naar invloedrijke geïntegreerde marketingmachines die de publieke opinie beïnvloeden en bepalen en voor iedereen een mogelijkheid biedt zichzelf virtueel te ontwikkelen en te onderscheiden. De komende vijf jaar zullen social media, mede door technologische ontwikkelingen, nog belangrijker worden in het dagelijks leven enerzijds en anderzijds in de manier van bedrijfsvoeren.

Technologische ontwikkelingen
Eén van de grootste of belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen jaren is de opkomst van Youtube. Niet meer weg te denken uit de mindset van de consument. Eigen filmpjes posten en delen en die van andere mensen en media bekijken. De enorme groei en populariteit van het medium / sociale netwerk had onmogelijk geweest als er geen breedband internet en flash tot onze beschikking waren geweest. Ook de opkomst van de mobiele apps had nooit kunnen plaatsvinden als we geen smartphones hadden die zo snel werden door ontwikkeld.

Bedenk je nu eens wat de mogelijkheden zijn als die twee samenkomen? Supersnel, stabiel en een betaalbare internetaansluiting op je smartphone… In de states heeft de consument al toegang tot 4G op hun mobiele devices. De snellere opvolger van 3G. En wat te denken als het aantal wireless hotspots met breedband internet gaat toenemen. Je smartphone (of tablet) wordt dan letterlijk je mobile computer waarmee je overal en altijd toegang hebt tot je mail, je (business) apps en je sociale netwerken.

Shake out; the strong survive
Het aantal sociale platformen groeit nog steeds en je weet nooit wat de nieuwste hit gaat worden, maar het lijkt er op dat een aantal platformen de slag aan het winnen zijn. In Nederland zijn dat voornamelijk Facebook, Youtube, LinkedIn, Twitter en toch ook wel Hyves, hoewel we moeten afwachten wat de groei van Facebook en de overname door de Telegraaf Media Groep met het platform zullen gaan doen. Foursquare lijkt een rising star, maar is zeker in Nederland nog een kleine speler.

Facebook heeft een grotere gebruikersbasis dan ieder social network daarvoor met ook nog eens de meeste demografische, geografische en interessekenmerken. Youtube blijft de belangrijkste bron voor online video’s kijken en door een aggressieve strategie jegens nieuwkomers zal dat ook wel zo blijven, terwijl Twitter wereldwijd blijft groeien en al een 300.000+ apps ecosysteem aan zich heeft weten te binden.  Het gevolg is dat bedrijven en ondernemers de integratie van deze 3 in hun websites, blogs en marketinguitingen standaard meenemen, waardoor de positie van Facebook, Youtube en Twitter nog sterker wordt.

Nieuwe grenzen van social media
Door de toenemende snelheid en aanwezigheid van internet in andere apparaten dan computers en de groei van allerlei social apps zullen de mogelijkheden van social media ook toenemen. Nu alleen nog via computer, tablet en smartphone, maar straks bijvoorbeeld ook via je televisie (er zijn immers al televisies met geïntegreerd internet) of via je GPS / navigatiesysteem in je auto. Dat maakt het mogelijk om je eigen playlistst en voorkeuren af te spelen en te bekijken via je televisie en via je radio. De mogelijkheden zijn legio. Ik kijk uit naar die ontwikkelingen en jij? Laat het anders even weten in een reactie op deze post of via mijn social media.

Reageer op dit artikel

Jouw reactie