De social media trends van 2012

Speurend op het (sociale) net naar interessante onderwerpen, nieuwe trends en ontwikkelingen stuitte ik op het Ierse Simply Zesty blog waarop door @NiallHarbison een zevental trends uiteen worden gezet voor wat betreft de ontwikkelingen op het gebied van social media in 2012. Erg interessant om te lezen en om over door te denken. Vandaar dat ik ze ook met jullie, trouwe lezers van SocialMark-eting, wil delen, uiteraard met hier en daar mijn eigen toevoegingen. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

TV is Internet en Internet is TV
Kort gezegd, het internet en traditionele televisie zullen in 2012 met grote krachten op elkaar botsen en samensmelten. Het samengaan van deze werelden bepaalt steed meer hoe consumenten media, nieuws en informatie consumeren. Je realiseert het je misschien niet, maar de meeste mensen gebruiken nu al twee schermen tijdens hun mediaconsumptie (TV + laptop, tablet + smartphone) en de grenzen tussen het gebruik van deze apparaten zal in 2012 alleen nog maar verder vervagen.  De inhoud of smart content van de programma’s van de producenten stelt je in staat om te kijken naar wat je wilt wanneer je dat wilt, om je ervaringen te delen en je kunt betrokken w0rden bij het meebepalen en produceren van de content door de integratie van social media.

Social wordt gemeengoed in bedrijfsvoering
De afgelopen jaren hebben bedrijven lopen worstelen met hoe zij hun start moesten maken met social media en hoe zij het konden inzetten in hun bedrijfsvoering. 2012 wordt het jaar waarin social media definitief een plaats vindt bij bedrijven en instellingen. Het wordt een standaard middel c.q. medium in marketing, communicatie, customer service. Als je een nieuw product of nieuwe dienst ontwikkeld en lanceert, kun je simpelweg niet meer om de inzet van social media heen, zowel voor het zenden van boodschappen als het beantwoorden van vragen. Tegelijkertijd gaan ook HR en Sales social media inzetten voor het werven van nieuw personeel en het doen van speciale aanbiedingen richting bepaalde klantgroepen. 

Social commerce komt eindelijk van de grond
Er is met name in de States, Canada en de UK veel gezegd en geschreven het verkopen van producten en diensten via sociale netwerken. Vele merken en bedrijven hebben al de nodige pilots gedaan en dingen uitgeprobeerd de afgelopen tijd, maar 2012 wordt het jaar van de doorbraak. In het ”echt” koopt iedereen namelijk al producten en diensten op basis van suggesties of goede ervaringen van familie, vrienden of kennissen en hoewel dit online nog wat minder vaak het geval is, is er wel ruimte voor groei. Heel veel bedrijven hebben hun eigen op maat shops voor Facebook ontwikkeld, maar bij de meeste is de belangrijkste reden geweest een publiciteitsstunt uithalen: wij zijn de eerste! Echt grote volumes worden er vooralsnog niet verkocht. Maar gezien het feit dat de online communities rondom merken groot zijn en nog steeds groeien, zal de druk om hier iets mee te doen op verkoopgebied wellicht toenemen en zullen er het komende jaar nieuwe oplossingen worden ontwikkeld om social commerce te doen groeien. 

Toename branded content
Met name de grotere, slimme en innovatievere merken passen deze vorm van marketing al enkele jaren toe, maar voor 2012 wordt voorspeld dat deze vorm van engagement zich sneller gaat ontwikkelen, omdat merken naar waardevolle content zoeken die iets toevoegd voor hun klanten, fans en volgers en die aansluit bij hun sociale profielen. Merken als Red Bull, Nike, Coca Cola, BMW produceren (al dan niet in samenwerking met bureaus) hun eigen content en verspreiden die via video, audio, graphics, blogs en games. Content waarmee de klant, volger en fan zich identificeert en die hij deelt met zijn sociale omgeving. Dankzij de ontwikkeling van diverse (gratis online) software wordt het voor kleinere bedrijven en merken steeds makkelijker en toegankelijker het voorbeeld van de wereldberoemde A-merken te volgen en op kleinere schaal toe te passen. De verwachtingen vo0r 2012 zijn dat dit ook gaat gebeuren.

Grote verbeteringen in social search
Ondanks alle vooruitgang in social media, is social search echt achtergebleven in de ontwikkelingen. Twitter search doet het niet, Facebook search is niet al te best en Google was tot voor kort niet echt op de toppen van hun kunnen in het weergeven van sociale zoekresultaten. Met de enorme hoeveelheden informatie die social wordt gedeeld, is het noodzakelijk dat deze ‘grote jongens’ de social search noot kraken volgend jaar en de verwachting is dat ze dat ook gaan doen. Google zet een social layer over al hun zoekresultaten met de +1 knop en met Google +. Ook Twitter is na een jaar van schaalvergroting een nieuwe zoekfunctionaliteit opgestart. Nu moeten ze – simpel gezegd – alleen nog de manier waarop hun gebruikers toegang kunnen krijgen tot alle real-time data en informatie binnen Twitter verbeteren.

Snellere overgang van print naar tablets/mobiel
Nadat Apple als eerste kwam met haar iPad, is de markt gegroeid en het aantal tablets en de concurrentie toegenomen. De prijzen zijn daarmee gedaald en de toegankelijkheid voor het grote publiek toegenomen (van luxury naar commodity). Het gevolg is dat de markt voor gedrukte media (print) enorm is opgeschud. De verkopen van gedrukte media (magazines, kranten) zijn de laatste jaren al flink achteruit gelopen, maar dat zal met de toenemende groei van het in gebruik zijnde, goedkopere tablets versnellen in 2012. Slimme, ‘traditionele’ uitgevers zijn inmiddels al bezig om de transitie te maken naar uitgeverijen van kennis, content en communities om zo met de groei van de markt naar social, online en mobiel mee te groeien en andere verdienmodellen op te zetten. 

Facebook groeit door
Facebook is natuurlijk al het grootste sociale netwerk in de wereld, maar in 2012 gaat Facebook hoogstwaarschijnlijk naar de beurs en naar alle waarschijnlijkheid de 1 miljardste gebruiker verwelkomen. In toenemende mate, zal Facebook zich verder richten op de groei op smart phones en uitgroeien tot een platform dat elk afzonderlijk punt van je dagelijkse leven, in tegenstelling tot een gewone website waarop je inlogt, raken.  Facebook weeft zijn web binnen de structuur van het web, en tegen het einde van volgend jaar – zo voorspelt Niall Harbison - mag je verwachten dat Facebook het de default sociale besturingssysteem is dat het web voedt.

Ik ben benieuwd hoe jullie tegen de voorspellingen van Niall Harbison aankijken en of jullie verwachten dat ze – in zekere zin - uitkomen. Met name die laatste is een gewaagde uitspraak. Van de andere punten verwacht ik ook in meer of mindere mate dat zij in 2012 zich verder doorontwikkelen. Als je een mening hebt laat het me weten in reactie op dit blog of via andere (sociale) contactkanalen.

Comments (1)

[...] Trends 2012 social media Toekomst van social media: ontwikkelingen en trends 2012 (Marketingfacts) 2012: Social Media Marketing Trends (Social Media Today) Zes Social Media Trends for 2012 (Retail 2020) De social media trends van 2012 (Social Mark-eting) [...]

Reageer op dit artikel

Jouw reactie