Behoud je klanten, credibility en vrienden via Social Media

Voor mij staat het buiten kijf dat voor veel ondernemers en marketeers Social Media mooie kansen biedt om je te onderscheiden in de markt. Het zijn platformen waar je jouw klanten, leveranciers, concullega’s en vrienden tegenkomt en waar zakelijk en privé steeds meer in elkaar overlopen. Als ondernemer of marketeer moet je dat realiseren, maar tegelijkertijd ook blijven focussen op personal branding en selling the business. Doe je dat niet, dan verlies je je geloofwaardigheid en daarmee klanten en vrienden.

Om professioneel, geloofwaardig en als autoriteit over te komen zijn er een aantal zaken die je beter kunt vermijden als je jezelf uitdrukt via social media. Het is niet erg om je privé kant te laten zien, want die heeft iedereen, maar hou in je achterhoofd dat je social media voornamelijk inzet voor marketing- of zakelijke doeleinden. Als je jezelf wel eens schuldig maakt aan 1 of meer van onderstaande activiteiten, sla jezelf dan hard voor je kop en prent jezelf in ze nooit meer te doen:

Iemand om gunst vragen die je nooit eerder hebt gesproken
Als je iemand normaal gesproken niet goed genoeg kent om iets van hem of haar te lenen, waarom zou je dan via social media wel gelijk vragen of ze je link willen (door)plaatsen of over jou te bloggen om maar iets te noemen? Net zoals je in het dagelijks leven een gunst moet verdienen, moet je dat ook via social media. Ook hiervoor gelden normale omgangsvormen, normen en waarden.

Zeuren over dat social media niet eerlijk zijn
Social media bieden je een enorm platform waar je heel veel mensen / (potentiële) klanten kunt bereiken, alleen gaat dat niet vanzelf. Je zult tijd en aandacht moeten steken in het opbouwen van herkenning en geloofwaardigheid. Doe dat positief en creatief, maar ga niet lopen zeuren dat iemand meer volgers of vrienden heeft, want ook dat wordt gelezen. Dit doet natuurlijk enorm afbreuk aan je social identity. Er zijn nu eenmaal merken en persoonlijkheden die al ruim voor het social media tijdperk enorme populariteit genoten en je de early adopters van online en social marketing zullen je ook wel voorblijven. Ik ga er niet vanuit dat ik meer volgers krijg dan Paris Hilton of Mashable’s Pete Cashmore. Ik ga het wel proberen uiteraard.

Negeer je publiek
Social betekent sociaal. Social media zijn bedoeld om relaties op te bouwen. Zo kun je aan je naamsbekendheid werken. Waarom negeer je iedereen dan en kies je ervoor om alleen maar informatie te zenden? Waarom reageer je niet op wat je vrienden / volgers zeggen over jou(w merk)? Het heeft geen zin om te vertellen hoe goed je merk, waar je alles over je product kan vinden en hoeveel nieuwe klanten je hebt binnen gehaald als je niet in gesprek gaat met je publiek. Reageer dus op nieuwe vrienden en volgers, beantwoord hun (directe) vragen of stel ze voor aan mensen die hen kunnen helpen of van antwoorden kunnen voorzien.

Altijd klagen over alles en iedereen
Natuurlijk vinden mensen het wel eens interessant om van je te horen als er iets niet goed gaat of er iets gebeurt waardoor je helemaal uit je vel springt. Enerzijds omdat leedvermaak nu eenmaal leuk is, anderzijds omdat ze je misschien wel kunnen opbeuren of van advies kunnen voorzien. Maar als 80% van je tweets of messages op je prikbord aangeven dat je ergens pissed over bent, dan sla je een beetje door. Bedenk maar eens hoe het is om tegenover een collega te zitten die heel de dag door loopt te zuchten en te steunen en continu loopt te klagen over van alles en nog wat en dat de hele wereld tegen hem is. Daar word je niet vrolijk van; datzelfde geldt (misschien in mindere mate) voor het plaatsen van tweets, krabbels en berichten; hou het positief. Dat vinden mensen over het algemeen veel aangenamer.

Bot of onfatsoenlijk gedrag
Laatst had ik het nog; Maradona werd 50 en ik ben ondanks al zijn misstappen buiten het veld een groot fan van de voetballer Maradona, dus ik had iemand ge-retweet die hem feliciteerde en ik had daar aan toegevoegd: Diego es el rey, wat vrij vertaald betekent: Diego is koning (want dat is hij voor mij – voetballend gezien). Nog geen 10 minuten later kreeg ik een antwoord hierop: Fuck Maradona and fuck you for saying he is el rey! Misschien een beetje een extreem voorbeeld en ongetwijfeld zul je als marketeer of ondernemer nooit zoiets doen, maar waak ervoor dat je iemand kleineert, schoffeert of er dom uit laat zien. Pas ook op met de manier waarop je privé iemand aanspreekt. Die persoon zelf zal het “onderonsje” wel begrijpen, maar je volgers of vrienden zullen dit waarschijnlijk niet kunnen waarderen of anders interpreteren. Kortom; net zoals in real life is bot en onfatsoenlijk gedrag not done. 

Misschien ben ik niet helemaal volledig in het benoemen van social activities die leiden tot het verlies van je geloofwaardigheid, klanten en vrienden en misschien heb je nog aanvullingen hierop of heb je zelf ervaringen met het bovenstaand. Laat het me dan weten even weten in reactie op deze post of via mijn Twitter @majvandenberg.

Reageer op dit artikel

Jouw reactie