5 Social Media Marketing tips

Tegenwoordig denkt ieder bedrijf, iedere instelling of organisatie na over het inzetten van social media. Uiteraard zijn (grote) commerciële bedrijven daar mee bezig, maar ook de zorgsector, overheidsinstanties en zolderkamerwebshops hebben social media op hun netvlies. De repeterende vraag blijft vaak; hoe pas ik social media toe, zodat het bij mij past en ik mijn doelgroep met de juiste boodschap, op het juiste moment en op de juiste manier bereik. In deze post 5 tips die hierbij kunnen helpen.

1 Benut social media en marketing
Ben je nog niet actief bezig met social media bedenk dan even dat je op Facebook 500 miljoen mensen kunt bereiken, op Twitter bijna 150 miljoen en via LinkedIn ruim 75 miljoen. Als je er voor kiest social media te gaan bedrijven op 1 of meerde sociale netwerken, zorg er dan voor dat je social marketing niet vergeet toe te passen. Een account aanmaken is 1 ding, maar er actief mee aan de slag gaan is een tweede. Vaak zie je dat bedrijven heel enthousiast aan de slag gaan, een beleid handhaven en zelfs een succesformule weten op te zetten voor het binden van fans, volgers en contacten, maar dat dit na een tijd toch weer minder wordt. Vaak omdat men voor het opzetten wel capaciteit kan vrijmaken, maar voor het onderhouden en uitbouwen niet. Dan moet iedereen weer over tot de orde van de dag en hangt social media er maar een beetje bij. Een andere reden kan zijn dat het marketing team enthousiast aan de slag gaat en uiteindelijk geen draagvlak vindt bij de directie of het management. Met andere woorden zoals zo vaak geldt in het leven: Bezint eer gij begint. Liever (nog) niet dan halfbakken. Als je er voor gaat, blijf committed en zorg dat de mogelijkheden benut blijven.

2. Goedkoop, maar meetbaar, je doelgroep bereiken
Als je er echt 110% voor gaat, dan kun je met social marketing op vrij eenvoudige en goedkope manier je (potentiële) klanten of doelgroep bereiken. Dit betekent niet dat je geen strategie hoeft te hebben en je zomaar wat berichten kunt plaatsen. Bedenk van te voren goed wat de continue boodschap is die je wilt brengen of je hoe social media wilt integreren in een campagne en wat de gevolgen kunnen zijn. Wat voor traditionele of andere vormen van marketing geldt, geldt ook voor social marketing: zorg ook dat je actie meetbaar is, zodat je achteraf kunt evalueren.  

3. Eerst een bouwtekening, dan pas een huis
Het klinkt logisch, maar het blijft een valkuil. Je hoeft niet op alle social media aanwezig te zijn. Je kunt ook kiezen. Breng dus in kaart waar je wie kunt bereiken en waar je niet aanwezig wil zijn. Als je keuzes hebt gemaakt, ga je bepalen wat je wilt uitstralen en hoe. Ga je jezelf als ondernemer, leider van je organisatie profileren of ga je organisatie als bron van informatie over je producten en dienstenaanbod laten zien. Wordt je een autoriteit als ondernemer of wordt je bedrijf een autoriteit als kennisbron. Hoe dan ook, zorg altijd voor een persoonlijke touch, want dat hoor bij social media. Het wordt social zegt het namelijk al; ben sociaal.

4. Werk aan een social launch
Het feit dat je social media gaat inzetten om je (potentiële) klanten, leveranciers, zakelijke partners op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen, aanbiedingen en nieuws kun je aangrijpen om dit breeduit uit meten in andere media die je tot je beschikking hebt.  Laat het via je nieuwsbrief weten, communiceer het op je website, zet het in je e-mailhandtekening, druk het op je visitekaartje, doe een persbericht de deur uit, wijd er een blogpost aan. Zo laat je zien dat je er serieus mee bent en je introduceert het bij de juiste doelgroep, wat gelijk al effect heeft op het aantal vrienden, fans en volgers van je social media accounts.

5. Breng toegevoegde waarde
Je geloofwaardigheid en je branding hangt in sterke mate af van wat je aan waarde toevoegt door je sociale aanwezigheid. Gebruik social media dan ook als een platform om kennis en ervaringen te delen en te verspreiden. Een klantverhaal is waardevoller dan een aanbieding en releasenotes zijn waardevoller dan een sales pitch. Door dit soort informatie openbaar te maken, bindt je (potentiële) klanten aan je en zullen ze de volgende keer wanneer ze een product of dienst als de jouwe nodig hebben, zeker aan je denken en met je in contact willen komen. De aanbieding of de propositie die je dan hebt, vinden ze dan wel terug op je website of  in een (online) advertentie. Het vertrouwen dat heb je daarvoor al gewonnen door open en eerlijke bruikbare informatie met ze te delen.

Heb je nog meer bruikbare tips om social (media) marketing toe te passen of heb je een mooi voorbeeld, laat het me dan weten via de bekende kanalen of reageer op deze blogpost. Want ook hiervoor geldt; hoe meer relevante informatie wordt toegevoegd en gedeeld, hoe waardevoller deze post.

Reageer op dit artikel

Jouw reactie