10 tips voor het toepassen van Social Media

In deze blogpost 10 tips voor het toepassen social media. Het zijn met name tips over dingen die je niet of juist wel moet doen om succesvol te zijn, irritaties te voorkomen en je credibility te behouden. Wellicht allemaal al bekend, maar toch handig om ze allemaal bij elkaar geclusterd te zien / hebben.

1. Ben jezelf
Geen nep campagnes, verzonnen aliassen of anomieme bezwaren en opmerkingen. Ben jezelf en ben transparant.

2. Luister in plaats van alleen maar te zenden
Dat wat interessant is om te communiceren voor jou of voor je bedrijf hoeft niet belangrijk te zijn voor je publiek (klanten). Luister dus goed naar wat hen bezighoudt en speel daar op in.

3. Ben consistent in je boodschap
Zorg ervoor dat je een consistente boodschap hebt en dat elk onderdeel in je communicatie samenwerkt en op elkaar aansluit. Online en offline moeten geïntegreerd zijn in hetzelfde business en marketingplan.

4. Social media is meer dan Facebook, Twitter en LinkedIn
Social media netwerken zijn slechts een onderdeel van de sociale online mogelijkheden: e-mail lists, webfora, user groups, foto en video sharing, podcasts, weblogs en ga zo maar door.

5. Werk aan relaties
Social media zijn bedoeld om sociaal te acteren en om relaties met klanten, leveranciers, vrienden en beïnvloeders te versterken en uit te bouwen. Wacht daar niet mee voordat het te laat is en je de relatie kwijt bent.

6. Laat je social media inspanningen niet aan stagiaires over
Het is cruciaal dat iemand in uw organisatie met marketing – communicatie ervaring aan het roer staat om er zorg voor te dragen dat social media bijdraagt aan het realiseren van de overall marketing doelstellingen. Je kunt en mag niet van een stagiaire verwachten dat hij of zij de verantwoordelijkheid draagt op die manier bij te dragen aan deze doelstellingen.

7. Denk goed na over je (re)acties
Het is makkelijk om direct op de send button te klikken in een reactie op een comment of conversatie, maar vaak ben je productiever door eerst na te denken over de consequenties, een plan te ontwikkelen om de persoon of organisatie wel doordacht te benaderen.

8. Ben niet bang om iets nieuws te proberen
Als je het niet probeert, zul je het nooit weten. Social media zijn een ideaal platform om te experimenteren. Als het niet werkt; niets aan de hand. Leer van de resultaten en verbeter daar waar mogelijk en nodig.

9. Weet waar je fans, volgers, klanten zich begeven
Leuk om heel actief op Facebook te zijn, omdat je daar zelf handigheid mee hebt, maar als je fans, volgers, klanten actiever zijn op LinkedIn of een ander platform of netwerk bereik je ze niet en dat is zonde van al je inspanningen.

10. Ontwikkel een strategie
Stel logische en haalbare doelstellingen vast en ontwikkel een duurzaam social media marketing plan dat bepaalt wie, wat, wanneer, waarom en hoe gaat invullen.

Nog meer handige tips om succesvol social media toe te passen in je marketing of bedrijfsvoering? Laat me het weten, dan breid ik deze post uit of pas ik hem aan daar waar nodig.

Reageer op dit artikel

Jouw reactie