Optimaliseer je exposure met LinkedIn

LinkedIn is hét zakelijke sociale netwerk en kent in Nederland de grootste gebruikersdichtheid. Zo’n 2 miljoen gebruikers en wereldwijd zelfs meer dan 70 miljoen. Hoe profileer je jezelf ten opzichte van andere gebruikers? Hoe val je in positieve zin op? Wat kun je aan waarde toevoegen? Lees dit artikel en optimaliseer je LinkedIn profiel.

1. Zorg voor een SEO vriendelijk profiel
Er zijn meer dan een miljard persoonsgerichte zoekacties op LinkedIn, dus je kunt er vanuit gaan dat dit niet altijd op naam is, maar ook op zoekwoorden zoals functies, merken, bedrijven, specialiteiten. Zorg er dus voor dat de keywords die je in je profiel gebruikt die gerelateerd zijn aan wie professioneel gezien bent. Dat kan in je Bio, maar ook bij je Specialties. Let ook oven op de publieke URL van je LinkedIn profiel. LinkedIn genereert er automatisch 1 voor je, die je daarna zelf SEO vriendelijk kunt maken. Vergeet niet dat in het land van SEO content King is. Hoe meer relevante (specifieke) keywords je toevoegd, des te beter je wordt gevonden op LinkedIn, maar ook via zoekmachines.

2. Zorg dat je blogt en dat blog optimaliseert
Bloggen is bij uitstek de manier om aan personal branding te doen en jezelf te bewijzen als expert op je vakgebied. Het geeft mensen vertrouwen en je straalt autoriteit uit. Hoe meer informatie je geeft, hoe meer dat wordt gewaardeerd. Ik denk dat iedere marketeer een blog zou moeten hebben om extra waarde toe te voegen aan zichzelf als marketing professional. Wat heeft dit met LinkedIn te maken zul je je afvragen. Het antwoord is simpel. Je kunt je blog koppelen aan LinkedIn en elke keer als je een nieuwe blogpost plaatst wordt die ook zichtbaar in LinkedIn, waarde je je profiel weer laadt met extra waarde.

3. Zorg dat je ander applicaties koppelt aan je account
Naast je blog kun je natuurlijk ook andere social media zoals je Twitter account of Slide Share koppelen. LinkedIn biedt hier zelf al tal van mogelijkheden voor in de Application Directory. Hoe meer apps je toevoegt en hoe meer activiteiten je ontplooit via die applicaties, hoe makkelijker je te vinden wordt op LinkedIn en via zoekmachines. Al je (zakelijke) tweets, presentaties, events worden zichtbaar voor je netwerk of voor iedereen als je dat wilt.

4. Zorg ervoor dat je actief bent in Groepen en Q&A sessies
Maak een interessante groep aan die relevant is voor je branche, organisatie of product(en). Nodig je contacten uit zich aan te sluiten en moedig hen aan om hierin het gesprek of de discussie aan te gaan. Doe zelf mee en kom met relevant nieuws en belangrijke ontwikkelingen. Door dit te doen wordt je overal zichtbaar. De groep zelf wordt vindbaar en daarbij wordt je profiel gepromoot ook bij niet leden en nog geen bestaande connecties. Uiteraard sluit je jezelf ook aan bij relevante groepen en doe je mee met discussies, deel je interessante artikelen en blogpost en toon je je expertise en kennis door vragen van mensen te beantwoorden. Ook dit valt op bij nog niet leden en connecties en kan voor hen aanleiding te zijn met jou te willen linken.

5. Zorg dat je een internationaal profiel hebt
Als je je profiel in het Nederlands maakt, dan wordt je doelgroep automatisch een stuk kleiner dan dat je dat in de taal van de internationale handel en economie doet: Engels. Wij Nederlanders hebben daar over het algemeen niet zo heel erge moeite mee, maar LinkedIn voorziet ook in een vertaal functionaliteit. Mijn advies is om de vertaling altijd even zelf te (laten) controleren.

Heb je zelf nog meer tips of aanvullingen op dit artikel, laat het me weten; ik leer graag van andere ervaringen.

Reageer op dit artikel

Jouw reactie