LinkedIn

Vergeleken met Twitter, Hyves of Facebook heeft LinkedIn een minder sprankelende uitstraling, maar in mijn ogen is dat serieuze, zakelijke karakter de juiste branding, want LinkedIn is namelijk het grootste ”business only” social media network van de wereld. Hier vind je geen kinderen en tieners, alleen professionals die het netwerk zakelijk inzetten om te netwerken. Even wat feiten op een rijtje.

Kijkend naar de statistieken en feiten, dan kan en mag LinkedIn niet ontbreken in je social media strategie. Hoe je Linked in kunt inzetten en wat het je kan brengen lees je in mijn blogpost Optimaliseer je exposure met LinkedIn. Maar nu eerst de keiharde feiten over dit medium:

• LinkedIn is actief sinds 5 mei 2003;
• LinkedIn heeft meer dan 70 miljoen leden / gebruikers in meer dan 200 landen;
• Iets meer dan de helft van die gebruikers komen niet uit de VS;
• Nederland kent 2 miljoen gebruikers en is het land met de grootste gebruikers dichtheid;
• Er wordt beweerd dat er ongeveer iedere seconde een nieuwe LinkedIn gebruiker bij komt;
• 85% van alle gebruikers komen tenminste 1 keer per dag online;
• Meer dan 7 miljoen gebruikers zijn zogenaamde Business Decision Makers;
• In 2009 waren er meer dan een miljard people-searches op de site.

Als je deze cijfers ziet, dan begrijp je dat een goede strategie en een actieve aanwezigheid op LinkedIn kan bijdragen aan een veel groter bereik van (mogelijke) afnemers en zakelijke contacten. Zeker in Nederland. Het is niet voor niets dat LinkedIn sinds 4 januari van dit jaar een eigen kantoor heeft in het World Trade Center van Schiphol. Natuurlijk heeft de gateway functie van de luchthaven daarin meegespeeld, maar ook de grote adoptatie van het netwerk in Nederland. Waar een klein land al niet groot in kan zijn.

Ikzelf heb sinds 3 jaar een LinkedIn account: http://nl.linkedin.com/in/markvandenberg. Hierop kun je mijn volledige professionele loopbaan terugvinden, de groepen waarbij ik me heb aangesloten, de activiteiten (events) die ik heb georganiseerd en de connecties die ik heb – mijn opgebouwde netwerk. Uiteraard heb ik mijn Twitter account gekoppeld, dus zakelijke tweets verschijnen ook bij mijn LinkedIn account, zodat ook niet twitterende connecties zien waar ik me bezig hou. Overigens heb ik nog geen 100% account, omdat ik nog 2 recommendations mis. Ik vind het raar om om recommendation te vragen bij een collega, manager of iemand met wie ik heb samengewerkt, maar misschien moet ik de schroom bij deze van me afgooien en het toch gewoon vragen: Wie kan iets moois over mijn zakelijke prestaties schrijven op LinkedIn. Alvast bedankt!

PS Als je tips voor verbetering van mijn profiel hebt, hoor ik ze graag. Ook ben ik op zoek naar (voorbeelden van) succesvolle LinkedIn marketing campagnes. Wie kan me daar aan helpen?

Reageer op dit artikel

Jouw reactie