LinkedIn is geen CRM

Laatst hoorde ik het volgende: “Ik heb eigenlijk geen CRM nodig, want ik beheer mijn relaties met LinkedIn.” Met name ZZP-ers en kleine zelfstandigen lijken het sociale netwerk te gebruiken om hun contacten overzichtelijk te beheren . Dat zette mij aan het denken. Stel dat ik een ZZP-er was, zou ik dan LinkedIn inzetten als CRM systeem? Mijn conclusie luidde: Nee. Waarom niet zal ik in deze blogpost toelichten.

Netwerk in kaart 
Uiteraard heeft LinkedIn heel veel te bieden. LinkedIn is uitermate geschikt om je huidige om je relaties / relatienetwerk in kaart te brengen en met hen te ‘linken’. Omdat praktisch heel zakelijk en ambtelijk Nederland al een account heeft is het makkelijk om een bekende op te zoeken en daarmee contact te leggen, maar het kan ook door je Outlookadresboek te importeren en in een keer iedereen een uitnodiging te sturen. Vervolgens kun je je eigen netwerk inzetten om in contact te komen met potentiële nieuwe relaties (klanten, leveranciers, medewerkers en business partners). Als je je statusboodschap invult (te koppelen aan Twitter) kan iedereen zien waar je op dat moment mee bezig bent en jij kunt van anderen zien waar zij mee bezig zijn. Hierop kun je reageren, en op die manier nieuwe contacten opbouwen. Via jouw contact heb je ook inzicht in netwerken van je contacten en kun je ook weer nieuwe relaties aan gaan.

Personal branding
Het uitgangspunt van LinkedIn ben jezelf. Je eigen profiel is de basis om contacten aan te gaan met andere profielen binnen het netwerk. Je LinkedIn profiel maakt voor anderen inzichtelijk hoe je CV eruit ziet, welke connecties en aanbevelingen je hebt en waar je interesses naar uit gaan. Hoe completer hoe beter, want je profiel is je online visitekaartje en biedt je een mogelijkheid je zelf te profileren en te onderscheiden. Door actief deel te nemen aan discussies in relevante groepen (Groups). Je wordt zichtbaar en je voegt waarde toe aan jezelf als persoon enof als autoriteit binne een bepaald vakgebied.

So far, so good. Je kunt je indenken dat LinkedIn toegevoegde waarde biedt aan ZZP-ers. Naast inzicht in het netwerk en mogelijkheden voor personal branding, kun je namelijk ook nog eens je communicatie voeren (berichten versturen) en registreren/archiveren en daarmee terugvinden. Tel daar nog eens bij op dat je met een internet verbinding (ook mobiel) altijd en overal toegang hebt tot LinkedIn en daarmee je contacten, LinkedIn gratis is, en je zou makkelijk kunnen concluderen dat je inderdaad geen CRM applicatie nodig hebt voor relatiebeheer en contact management.

De toegevoegde waarde van CRM
In mijn optiek een onjuiste conclusie, want CRM gaat verder dan LinkedIn en voegt daadwerkelijk meer waarde toe aan je relaties en aan je werkwijze. De meeste CRM applicaties zijn tegenwoordig net zoals LinkedIn via internet (the cloud) te gebruiken. Je hebt dus ook overal en altijd (met een internetverbinding) toegang tot je relatiebestand. Veel van deze CRM clouds bieden zelfs een gratis account aan (al dan niet met beperkte functionaliteit). Er zijn zelfs CRM applicaties die een relatienetwerk in kaart brengen door functionaliteit te bieden waar je een persoon meerdere rollen kunt toekennen en die verschillende rollen kunt linken aan verschillende personen en organisaties. Kortom, qua mogelijkheden voor relatiebeheer en contact management is LinkedIn niet uniek ten opzichte van CRM oplossingen. Maar CRM biedt meer en draagt bij aan een effectieve en productieve bedrijfsvorming.

Behalve een tool is CRM namelijk ook een strategie. Eigenlijk valt CRM te definiëren als de implementatie van een strategie waarmee organisaties beogen (klant)relaties te optimaliseren in termen van rendement, tevredenheid en loyaliteit. De software die hiervoor wordt ingezet, draagt daar aan bij door alles inzichtelijk te maken en klantgerichte bedrijfsvoering te ondersteunen. Met CRM kies je er bewust voor klantgericht te werken en de klant centraal te stellen in je bedrijfsvoering. Dat kan niet met LinkedIn, want daarin ben jezelf het (stralende) middelpunt. De uniforme klantview ontbreekt; je kunt niet in één oogopslag zien wat er bij je contact speelt en dat kan bij (de meeste) CRM systemen wel. Behalve dat, kun je offertes en opdrachtbevestigingen koppelen en uitbrengen, forecast- en omzetrapportages maken, gespreksverslagen vastleggen en acties inplannen in je agenda of takenlijst om in (de nabije) toekomst uit te voeren bij een contact. Zaken die je als ZZP-er moet willen kunnen, denk ik. En daarom heb je aan LinkedIn alleen niet genoeg. Overigens ken ik nog wel een CRM oplossing die het bovenstaande faciliteert en bovendien een link kan leggen met de LinkedIn profielen van je relaties die vanuit deze CRM oplossing kunt aanspreken… en het is gratis voor ZZP-ers.

Comments (5)

Edwin Best28 juli 2011 at 19:46

Beste “Mark eting”,

Volledig mee eens, ik zou nog een stapje verder willen gaan met “social CRM”. De ene relatie communiceert via LinkedIn, de andere weer via Facebook of Twitter en een derde weer met zijn of haar blog.

Door nu deze allemaal te integreren met CRM – Social CRM – kan je daadwerkelijk en invulling geven aan “CRM” en aan social media”; Social CRM.

Hebben wij het over dezelfde CRM Tool…?

Groet, Edwin

Mark van den Berg29 juli 2011 at 08:56

Beste Edwin,

Dank voor je reactie. Ik ben het met je eens dat je social media moet integreren in CRM; het zijn net zoals e-mails, brieven en faxen, kanalen die (klant)relaties inzetten om te communiceren. Hun berichten wil je inzichtelijk hebben en direct op kunnen acteren als dat nodig is, zoals je dat ook doet met andere communicatiekanalen.

Ik denk niet dat we het over dezelfde CRM tool hebben trouwens… ;-)

Groet,
Mark

Mark van den Berg12 oktober 2011 at 09:10

Leuk, het Platform van Klantgericht Werken heeft deze post opgenomen in haar kennisbank:

http://www.pvko.nl/kennisbank/de-klantgerichte-column-van-platform-klantgericht-ondernemen/

Rick Veenendaal10 juli 2012 at 10:26

Ik ben wel nieuwsgierig naar jullie CRM tool

Mark van den Berg11 juli 2012 at 08:48

Beste Rick,

Hartelijk dank voor je reactie. Graag verwijs ik je door naar mijn voormalig werkgever PerfectView (ik heb daar 4 jaar met heel veel enthousiasme en plezier gewerkt – nu ben ik sinds begin dit jaar Marketing Manager bij een uitgeverij): http://www.perfectviewcrm.nl/editie-en-prijs. Hier kun je direct al aan de slag met een gratis account. Succes!

Mvg,
Mark

Reageer op dit artikel

Jouw reactie