Geld verdienen met Facebook

Facebook gaat dit jaar naar de beurs. De verwachting is dat dit in mei gaat gebeuren en dat ze vanwege de geschatte waarde van 100 miljard, 10 miljard dollar zullen opstrijken. Bovendien zal het aantal leden naar 1 miljard groeien. Dit betekent dat 1 op de 7 mensen in de wereld een account heeft. 1 op de 7. In de eerste helft van 2011 zette het bedrijf 1,6 miljard dollar om. Als je het snel leest, zegt het wellicht niet zoveel, maar in tijden van crisis positieve miljarden cijfers kunnen overleggen is on-ge-kend! En daarom richten steeds meer ondernemers en marketeers zich op Facebook verdienmodellen…

Geld verdienen met Facebook. Hoe dan? hoor ik nog vaak. Dat is een goeie denk ik dan gelijk, want dat hangt af van je business, je klanten, je organisatie en je creativiteit om maar eens wat zaken te noemen. Het is namelijk niet zo dat er voor iedereen een kant-en-klare businesscase op de plank ligt. U bent actief in de autobranche? Dan moet u dit, dit en dit doen en vergeet ook dat en dat niet. Zo werkt het natuurlijk niet. Zo werkt het namelijk nooit. Met de opkomst van Google gebeurde hetzelfde, maar nu weet iedereen voor zijn/haar eigen business te profiteren van de mogelijkheden die Google biedt en zet iedereen Google in op een manier die voor hem of haar werkt. Zo zal het ook gaan met Facebook en dat begint met het begrijpen van Facebook.

Facebook begrijpen
Facebook begrijpen begint met vragen als: Waarom hebben 1 miljard mensen een account en bezoeken zij bijna dagelijks een (mobiele) website waarop zij heel veel van zichzelf bloot geven? Wie zijn die 1 miljard mensen en wat kenmerkt hen? Facebook is een sociaalnetwerksite die mensen in staat stelt met elkaar in contact te komen en blijven en kennis, ervaringen en informatie uit te wisselen en delen. In tijden dat we met zijn allen drukker zijn dan ooit en trends, hypes en technologische ontwikkelingen elkaar sneller opvolgen dan konijnen jongen (bij wijze van spreken), biedt Facebook de mogelijkheid om met al je vrienden in contact te blijven. Heb je een vraag of heb je iets moois meegemaakt, hoef je niet 3, 10 of al vrienden te bellen in de hoop dat je ze kunt bereiken. Je post het op Facebook en je krijgt reacties; de conversatie is begonnen. Facebook is onderdeel geworden van het dagelijkse leven. Recentelijk is er op Marketingfacts een goede analyse gepubliceerd die je goed inzicht geeft in het gebruik in Nederland. Deze analyse toont bijvoorbeeld aan dat in Nederland inmiddels 3,5 miljoen mensen actief zijn op Facebook en dat de grootste groep van die mensen tussen de 18 en 34 jaar oud is. Dit inzicht helpt je ook met het bepalen hoe je Facebook voor commerciële of engagement doeleinden wil inzetten. Kun je (potentiële) klanten bereiken via Facebook of (nog) niet. Verwachten ze dat jou er kunnen bereiken om een vraag te stellen, een opmerking te plaatsen of iets van je delen / te ontvangen?

Positioneren van je bedrijf of merk
Begrijp je Facebook of denk je het te begrijpen, dan zul je voor jezelf een plan van aanpak moeten bedenken om Facebook in je marketing mix en customer service in te passen. Dat begint met goed nadenken over de positionering van je fanpage; de plaats waar je doelgroep(en) kunnen komen om in contact te komen met je bedrijf of merk. Wat wil je uitstralen en communiceren? Hoe wil je dat mensen jou vinden en wat biedt je mensen die jou leuk vinden? Bij de meeste pagina’s van merken en bedrijven kunnen fans hun vragen en opmerkingen posten en kennis nemen van belangrijke mededelingen, interactieve acties, prijsvragen, leuke feitjes en weetjes. Ga je nog een stapje verder, dan ga je samen met je fans iets creëren dat ze kunnen winnen of kopen. In een vorige post gaf ik al voorbeelden van succesvolle fanpages (o.a. Lay’s, Coolatta / Dunkin Donuts) en vertelde ik al dat het Amerikaanse Syncapse in een onderzoek had aangetoond dat:

> Facebook fans 28% meer kans hebben om het product te blijven gebruiken dan non-fans;
> 68% van de fans aangeeft dat het zeer waarschijnlijk is dat zij een merk zouden aanbevelen;
> 81% van de fans aangeeft aan dat zij zich ‘connected’ voelen met het merk (39% non-fans).   

M.a.w. als je mensen naar je pagina weet te leiden en ze fan worden, dan doe je aan klantenbinding. En loyale klanten leveren geld op. Het bereiken van je klanten en hen naar je Facebook pagina leiden is niet zo lastig. Daarvoor heb je een heel pallet aan communicatiemiddelen en omdat ze al klant zijn, voelen ze zich verbonden. Maar hoe vind je mensen die in potentie je merk, je product of dienst kunnen afnemen en daarom naar alle waarschijnlijkheid fan zouden kunnen worden van je Facebookpagina omdat je daar informatie / content biedt die hun interesse heeft?

Facebook Ads
Sinds eind 2007 is het mogelijk om binnen Facebook via een advertentieprogramma consumenten te bereiken. Advertenties worden getoond op basis van voorkeuren en gedrag van gebruikers en vrienden. In de advertentie kun je een afbeelding plaatsen en een wervende tekst. Je linkt de advertentie naar een URL naar keuze en je kunt aangeven welke Facebook gebruikers op basis van een aantal selectiecriteria en voorkeuren de advertentie te zien krijgen. Zo kun je heel direct in je doelgroep zichtbaar worden en vragen of zij (in ruil voor iets) jouw pagina willen ‘Liken’ en zich bij jouw community willen aansluiten om samen je product, dienst of merk beter te maken. Je vraagt ze niet om iets te kopen, maar om iets te beoordelen. Dat kopen komt vanzelf wel als men de waarde van je Facebookpagina gaat (h)erkennen. Uiteraard kun je natuurlijk ook advertenties plaatsen met speciale aanbiedingen die direct leiden tot hogere conversies op je website (downloads, aanvragen, verkopen). Net zoals bij Google is dit meetbaar. Zijn de ads dan de enige manier om geld te verdienen met Facebook? Zeker niet.

Facebook Shops
Een andere manier om direct geld te verdienen met Facebook is de integratie van een shop in je Facebook pagina. We hebben al gezien dat Facebook steeds meer een onderdeel van het leven is en dat er daarom veel interactie is op het sociale netwerk. Waarom zou je dan niet direct online shops bieden. Mensen hoeven hun geliefde Facebook niet te verlaten om een transactie te doen en dat biedt veel voordelen voor hen en dus ook voor jou. O.a. Magento software en Faboshop bieden de mogelijkheid tot integratie in Facebook. Meer informatie hierover op Frankwatching. Een voorbeeld van een Facebookshop is te vinden op de Facebookpagina van CadoMotus Skating.

Dus…
Facebook biedt met haar Ads en mogelijkheden voor shop integratie mogelijkheden om direct geld te verdienen, maar de integratie van Facebook in je marketing en customer service draagt op de lange termijn bij aan een goede relatie met fans, klanten, relaties en biedt mogelijkheden om samen met hen een beter merk / product te maken en betere dienstverlening te leveren en dat levert op de lange termijn nog meer geld op, want loyale en gebonden klanten zijn winstgevende klanten.

Zie ik iets over het hoofd, ben ik iets vergeten mee te nemen in mijn beschouwingen of heb je vragen of opmerkingen? Laat het me dan weten, ik ben benieuwd naar jouw visie op de mogelijkheden van Facebook voor ondernemers en marketeers.

 

 

Reageer op dit artikel

Jouw reactie