Facebook: 5 tips om meer engaged fans te krijgen

Het creëren van een grote schare Facebook fans is niet gemakkelijk als je geen landelijke of wereldwijd bekend merk bent en niet kunt profiteren van hefboomwerkingen en grote on- en offline reclamebudgetten. Toch kun je als ‘minder bekend merk’ juist door de inzet van social media in het algemeen en Facebook in het bijzonder rumour around the brand creëren en veel mensen bereiken.

Het is daarbij belangrijk om te begrijpen dat het inzetten van een Facebook-pagina in je marketingstrategie niet alleen gaat over het ‘krijgen’ van veel likes en fans. Daar heb je alleen wat aan als ze ook echt actief de interactie met je aangaan (engagement),  loyaal en positief zijn en jouw content delen aan hun vrienden en je zo actief promoten onder een nog groter publiek. Door onderstaande vijf factoren slim in te zetten kun je je publiek uitbreiden en hen verhogen betrokkenheid:

1. Ontwerp / design
Het visuele aspect is het eerste wat mensen opvalt en is een essentieel onderdeel van het aantrekken en vasthouden van (potentiële) fans. Als je niet herkenbaar bent, dan zullen mensen de link niet zo snel leggen met je merk, product of dienst. Dit betekent dat je je merk wil communiceren via uw profielafbeelding of -foto en belangrijker nog, je omslagfoto.

2. Inhoud / content
Relevante content is essentieel voor je Facebook (marketing) strategie. Stel een lijst samen met onderwerpen die je doelgroep interessant zou vinden en bepaal ook wat voor type berichten interessant zijn en de interactie verhogen. Maak een schema en post je berichten dagelijks of  wekelijks en zorg er zo voor dat je fanpage een boeiende plek wordt voor mensen om te bezoeken, te leren en te delen.

3. Engagen
In tegenstelling tot een website of blog waar veel mensen iets posten en vaak pas terugkeren voor een volgende post of update van de site, wordt je fanpage als het goed is helemaal overgenomen door je fans en kan er op ieder moment interactie worden gezocht. Zorg ervoor dat je daar klaar voor bent en dat je snel kunt reageren op vragen en opmerkingen, zodat je fans ervaren dat je pagina ook in die zin de moeite waard is om te (blijven) volgen. Op deze manier kun je bouwen aan een sterke community die bereid is jouw inhoud/content te delen of gebruik te maken van je gepromote diensten.

4. Promoten
Als je meer mensen naar je Facebook-pagina wil trekken, zul je hier wel een strategie voor moeten uitstippelen. Zeker als je net begint aan het opbouwen van een publiek. De eerste, meest voor de hand liggende, manier om dit te doen is door je Facebook-pagina te communiceren en promoten op je eigen site, blog en in je nieuwsbrief en eventueel andere social media kanalen. Daarnaast kun je via Facebook zelf Ads inzetten waarbij je segmentatie toepast om de juiste doelgroep in contact te laten komen met de advertentie die je fanpage promoot.

5. Meten
Facebook Insights is een – in je Facebook-pagina ingebouwd – dashboard dat essentiële informatie en analyses verstrekt die je helpen met het begrijpen van de groei van je pagina en de betrokkenheid die je fans vertonen. Zo krijg je o.a. inzicht in hoeveel je likes je krijgt in de loop der tijd, hoeveel mensen je berichte door delen en tijd besteden op en aan je fanpage. Google Analytics is daarnaast een essentieel instrument om bij te houden hoeveel verkeer uw Facebook-pagina genereert naar je website of blog.

Zie ik hierin zaken over het hoofd of heb je aanvullingen op deze post? Laat het me weten!

Reageer op dit artikel

Jouw reactie